Na lotnisku szykuje się rewolucja. Kraków Aiport odkrywa karty [WIZUALIZACJE]

W ciągu dekady krakowskie lotnisko ma się zmienić nie do poznania. Prawie dwukrotnie powiększy się terminal pasażerski, powstanie wielopoziomowy parking na cztery tysiące samochodów, dworzec autobusowy, terminal cargo oraz nowa droga startowa.

– Kraków Airport musi być przygotowany do czasów, kiedy będą osiągane kolejne rekordy liczby pasażerów na tym lotnisku. Gdyby nie koronawirus, moglibyśmy mówić o tym, że w 2021 roku będzie to nawet 11 milionów pasażerów. Nie możemy przespać tego czasu, nie możemy uznać, że pandemia usprawiedliwia brak zaangażowania w rozwój infrastruktury komunikacyjnej państwa – powiedział podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Plan na dekadę

Władze krakowskiego lotniska zaprezentowały plan rozwoju portu na najbliższą dekadę. Najważniejszym wyzwaniem będzie przebudowa terminala pasażerskiego oraz budowa nowej drogi startowej.

– Mam nadzieję, że przedsięwzięcia, na które czekamy, m.in. rozbudowę terminala pasażerskiego i cargo, płyty postojowej, pasa startowego, będą podwalinami pod rozwój Krakowa i innych miejscowości w Małopolsce – dodał Andrzej Adamczyk.

12 mln pasażerów rocznie

Aranżacja wnętrza rozbudowanego terminala
Aranżacja wnętrza rozbudowanego terminala

Terminal pasażerski ma urosnąć z 54 tys. mkw. do 111 tys. mkw., dzięki temu lotnisko będzie w stanie obsłużyć rocznie nawet 12 milionów osób, a w godzinie szczytowej 3,2 tys. pasażerów (obecnie ten limit wynosi 1,8 tys.).

– Na lotnisku dojdzie do prawdziwej rewolucji. Kontrola pasażerska będzie odbywać się na parterze, a nie na pierwszym piętrze, które w całości oddamy osobom oczekującym na odlot samolotów – stwierdził Radosław Włoszek, prezes Kraków Aiport.

Zamiast 3 będzie 7 rękawów
Zamiast 3 będzie 7 rękawów

W ramach ułatwień dla pasażera, w miejscu obecnego parkingu terenowego, władze portu zamierzają wybudować parking wielopoziomowy na cztery tysiące samochodów, dworzec autobusowy oraz stworzyć poczekalnie dla pasażerów dworca kolejowego.

Zwiększy się również liczba rękawów lotniskowych. Zamiast trzech, pasażerowie po przebudowie, będą mogli korzystać z aż siedmiu.

Nowa droga startowa

Kolejnym ambitnym przedsięwzięciem będzie budowa nowej drogi startowej oraz terminala cargo. Pas startowy o długości 2,8 tys. metrów i szerokości 60 metrów ma zostać wyposażony w systemy nawigacyjne wspomagające lądowanie (ILS trzeciej kategorii) oraz niezbędne wyposażenie meteorologiczne.

Wcześniej najprawdopodobniej doczekamy się budowy terminala cargo o powierzchni prawie 5,6 tys. mkw. dla 161 samochodów dostawczych (w tym 24 tirów).

– Na nasze zadania inwestycyjne mamy zamiar przeznaczyć 1,5 miliarda złotych – powiedział Włoszek.