Nowe przystanki kolei aglomeracyjnej. Kumulacja w 2020

Przystanek Kraków Airport fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej pasażerowie zyskają dwa nowoczesne przystanki kolei aglomeracyjnej: Zabłocie i Krzemionki. W najbliższym czasie ma ruszyć budowa przystanku Kraków Sanktuarium za Centrum Handlowym Zakopianka. W planie są też kolejne stacje SKA na terenie miasta, ale na nie trzeba będzie jeszcze poczekać.

Stacja przy Sanktuarium Jana Pawła II ma powstać jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży. Ściśle rzecz biorąc, jej część: perony i jedna z dwóch planowanych kładek. – Dla przystanku Kraków Sanktuarium został wyłoniony wykonawca. Umowa na budowę przystanku podpisana zostanie do końca marca. Zgodnie z warunkami przetargu, pierwszy etap realizacji powinien zostać ukończony do 30 czerwca – zapowiada Jan Machowski z biura prasowego urzędu miasta.

Druga kładka, po północnej stronie, ma powstać do końca września. Pod znakiem zapytania stała przez pewien czas budowa parkingu dla osób niepełnosprawnych przy przystanku, z powodu złożonego odwołania. Skarga została jednak wycofana. – Miasto dysponuje kompletem decyzji administracyjnych niezbędnych dla przeprowadzenia inwestycji – zapewnia Machowski.

Trzy linie

Cały projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obejmuje docelowo trzy linie. Pierwsza, pomiędzy lotniskiem a Wieliczką, już funkcjonuje i cieszy się dużą popularnością. Druga linia, między Sędziszowem a Skawiną i Podborami Skawińskimi, jest uruchomiona częściowo: od grudnia pociągi kursują już na odcinku z Krakowa do Sędziszowa. Trzecia linia połączy Kraków z Trzebinią i Tarnowem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, połączenia SKA pomiędzy Krakowem a Tarnowem wystartują pod koniec roku. – Będzie to jednak uwarunkowane dostarczeniem do grudnia nowego taboru – zastrzega Adrian Gaj z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

Pełne uruchomienie SKA blokują prowadzone w naszym regionie remonty i budowy torów kolejowych. – Objęcie systemem SKA kolejnych linii kolejowych na terenie Małopolski uwarunkowane jest zakończeniem modernizacji odcinków linii kolejowej E-30 oraz budowa łącznicy kolejowej Zabłocie-Krzemionki – tłumaczy przedstawiciel urzędu marszałkowskiego.

Opatkowice, Grzegórzki, Złocień

W planie są kolejne przystanki na terenie Krakowa. Na linii do Skawiny planowana jest stacja Kraków Opatkowice, w rejonie ulicy Dębskiego. PKP PLK ma ją zbudować w ramach przebudowy linii do Oświęcimia i ubiega się o unijne środki na ten cel, w perspektywie finansowej 2016-2020.

Prowadzona przez PKP PLK przebudowa linii kolejowej biegnącej przez centrum Krakowa będzie się wiązać z utworzeniem przystanku Kraków Grzegórzki, w rejonie Hali Targowej. W ramach tej samej inwestycji powstanie też przystanek Kraków Złocień, na wysokości ul. Złocieniowej. Całość prac ma się zakończyć do 2020 roku.

Węzeł w Bronowicach

Również do 2020 ma być w całości gotowy węzeł przesiadkowy Kraków Bronowice, w rejonie ulicy Armii Krajowej. Nowy przystanek kolejowy będzie miał łącznie cztery perony: dwa dłuższe dla zwykłych pociągów (175m) i dwa przeznaczone dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (100m). W planie jest też m.in. tunel pieszo-rowerowy z częścią handlową i parking dla rowerów. Pieniądze na ten cel przeznaczy kolej, korzystając też z dofinansowania unijnego.

Miasto natomiast, w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, dobuduje tam węzeł przesiadkowy z parkingiem Park&Ride, przystankiem tramwajowym i terminalem autobusowym.

Swoszowice, Prądnik Czerwony

To jeszcze nie koniec planów urzędu miasta, jeśli chodzi o sieć SKA. W latach 2017-2018 ma zostać przebudowany istniejący przystanek Kraków Swoszowice. Prace obejmą zarówno peron, jak i wiaty przystankowe czy dojścia, a także budowę tunelu lub kładki oraz parkingu na 150 samochodów.

Na północy natomiast zbudowany zostanie w latach 2018-2019 przystanek Kraków Prądnik Czerwony, w rejonie ul. Węgrzeckiej. Ulica Meiera zostanie przedłużona do ul. Węgrzeckiej, powstanie kładka pieszo-rowerowa, P&R na 50 samochodów i dwa 200-metrowe perony. – Oba te zadania finansowane będą ze środków miasta oraz z funduszy unijnych i są umieszczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej – zapewnia Jan Machowski.

W dalszych planach: Prądnik Biały

Na linii do Sędziszowa dokumenty planistyczne miasta przewidują jeszcze dwa przystanki, ale w tym przypadku daleko jeszcze do jakichkolwiek ustaleń. Nie ma na razie ani źródeł finansowania, ani żadnych opracowań koncepcyjnych. Wiadomo jednak, że obydwa powstałyby na Prądniku Białym: jeden w rejonie ul. Siewnej, a drugi na wysokości os. Żabiniec.

Kluczową kwestią wydaje się teraz taka integracja oferty biletowej, by rozwijająca się stopniowo kolej aglomeracyjna stała się atrakcyjnym sposobem komunikacji również dla mieszkańców miasta. Obecnie tzw. bilet zintegrowany jest znacząco droższy od zwykłego biletu na komunikację miejską, co powoduje, że rozwiązanie to może być opłacalne głównie dla mieszkańców sąsiednich miejscowości.

comments powered by Disqus