Pierwsze urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się w 2015 roku. Obecnie na terenie całego kraju jest ich 30.
Odcinkowy pomiar prędkości jest częścią Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. W jego skład, oprócz OPP, wchodzi infrastruktura kontrolna licząca 400 stacjonarnych fotoradarów, 29 mobilnych radarów zamontowanych na pojazdach Inspekcji Transportu Drogowego i 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle.
Działanie OPP opiera się na rejestracji obrazu z dwóch kamer. Pierwsza z nich zlokalizowana na bramce wjazdowej nagrywa dane pojazdu – typ, nr rejestracyjny, markę oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy, druga zaś rejestruje czas wyjazdu z odcinka i na jego podstawie oblicza średnią prędkość samochodu.
Wzory z Zachodu
Jak przekonuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, wprowadzając odcinkowy pomiar prędkości, GITD wzorował się na podobnych systemach za granicą. - Rozwiązanie to ma charakter pionierski w skali naszego kraju, lecz jego skuteczność została już potwierdzona za granicą - jako przykład przywołać można tu między innymi włoski system o nazwie Safety Tutor, który w istotny sposób przyczynił się do redukcji liczby tragicznych zdarzeń na drogach, na których został zamontowany. Przewaga tego typu urządzeń polega między innymi na możliwości wymuszenia na kierowcach przestrzegania dopuszczalnej prędkości na dłuższym odcinku drogi – czytamy w materiale prasowym.
Skuteczność systemu CANARD potwierdzają statystyki. W miejscach, gdzie zamontowane są urządzenia rejestrujące, średnia prędkość samochodów osobowych spadła z 54 km/h do 42 km/h.
Poniżej przedstawiamy listę wszystkich miejscowości w Polsce, w których zainstalowane są urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Punkty nanieśliśmy także na mapę.
1. Babigoszcz – Gniazdowo
2. Gietrzwałd – Naglady
3. Gwiazdowo – Piecki
4. Łęczna – Turowola
5. Zwierki – Zabłudów
6. Sulechów
7. Szlichtyngowa – Górczyna
8. Lubin
9. Rybitwy – Polesie
10. Pawłowo
11. Szymaki
12. Karniewo
13. Strachówka – Warmiaki
14. Sochaczew
15. Zakręt
16. Regut – Człekówka
17. Złota
18. Tomaszów Mazowiecki
19. Kluki
20. Łosiów
21. Tarnowskie Góry
22. Wilcza – Nieborowice
23. Gorzyce
24. Gorzyce
25. Radlin
26. Łuszczów Pierwszy
27. Kolbuszowa
28. Tarnów – Ładna
29. Krościenko Wyżne – Iskrzynia
30. Reda
Według danych GITD najwięcej, bo 20,5 tys. naruszeń prędkości zarejestrowało urządzenie w Lubinie. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się mazowieckie miejscowości Karniewo i Zakręt z odpowiednio 10,5 tys. i 7,2 tys. przekroczeń prędkości.
Choć jedyne w Małopolsce urządzenie nie zostało ujęte w powyższych statystykach, to niestety pod względem liczby przekroczeń prędkości zarejestrowanych przez fotoradary małopolscy kierowcy znaleźli się w niechlubnej czołówce. W 2016 roku fotoradar zlokalizowany przy Zakopiance w Gaju zarejestrował niemal 23 tysiące naruszeń przepisów.