MPK apeluje do użytkowników hulajnóg o ostrożność w rejonie przystanków. Opisuje wypadek, do jakiego doszło dziś w Bronowicach z udziałem mężczyzny kierującego elektryczną hulajnogą.
– Dzisiaj, o godz. 11.39 na przystanku Lindego w kierunku Mydlnik doszło do potrącenia pieszej. Poszkodowana tuż po wyjściu z autobusu uderzona została przez jadącą chodnikiem hulajnogę doznając poważnego urazu nogi. Poszkodowane zostały również dwie osoby jadące hulajnogą (ojciec z synem) – opisuje MPK na Facebooku.
Miejski przewoźnik przypomina o ostrożności w rejonie przystanków. – Nie można pędzić hulajnogą chodnikiem bez zwracania uwagi na to, co dzieje się wokół – czytamy we wpisie.
Złamał kilka przepisów
Apel MPK o to, by nie pędzić chodnikiem, to i tak nisko postawiona poprzeczka. Od 2021 roku przepisy jasno regulują obowiązki użytkowników hulajnóg elektrycznych, problem w tym, że wielu z nich się do nich nie stosuje.
Hulajnogą elektryczną nie mogą poruszać się osoby poniżej 10. roku życia (wyjątkiem jest jazda w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej). Osoby w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy w jednej z kategorii dostępnej dla niepełnoletnich. Powyżej 18. roku życia można jeździć e-hulajnogą bez takich ograniczeń.
Hulajnogi elektryczne powinny się poruszać przede wszystkim po ścieżkach rowerowych lub pasach dla rowerów – jeśli są dostępne, użytkownik ma obowiązek nimi jechać. Na drogę może wyjechać tylko wtedy, jeśli nie ma infrastruktury rowerowej, a dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 km/h. Na chodnik zaś tylko wtedy, jeśli nie ma infrastruktury rowerowej, a dopuszczalna prędkość jest wyższa niż 30 km/h.
To jeszcze nie koniec. Hulajnogą elektryczną można jechać nie szybciej niż 20 km/h. Jeśli poruszamy się po chodniku, można jechać tylko z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Na chodniku dodatkowo użytkownik hulajnogi ma obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nie może im utrudniać ruchu.
Nie wolno jeździć po spożyciu alkoholu, przewozić drugiej osoby, zwierząt ani ładunku, ciągnąć innych pojazdów czy osób, czepiać się innych pojazdów, jechać po jezdni obok innego użytkownika ani jechać bez trzymania przynajmniej jednej ręki na kierownicy.