News LoveKraków.pl

Kiedyś służył turystom, teraz stoi pusty u stóp Wawelu i na dodatek wymaga kosztownego remontu

Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Na jego budowę wydano ok. 20 mln złotych. Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przechodziło z rąk do rąk, teraz świeci pustkami. Budynek potrzebuje modernizacji.
Był listopad 2010 roku, kiedy miasto chwaliło się otwarciem Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego u stóp Wzgórza Wawelskiego. „Mam nadzieję, że ten prosty i funkcjonalny obiekt będzie służył wszystkim turystom. Centrum ma zachęcać do zwiedzania Krakowa, jak i miejscowości otaczających nasze miasto” – mówił ówczesny prezydent Jacek Majchrowski. Wybudowanie CORT kosztowało ok. 20 mln zł. Wtapiający się w otoczenie niski budyneczek z zielonym dachem stoi teraz zupełnie pusty. Na dodatek potrzebuje kosztownego remontu, wartego nawet 700 tysięcy złotych.

CORT należy rozwijać

O przyszłość obiektu pytał ostatnio w interpelacji radny miejski Łukasz Maślona z Krakowa dla Mieszkańców. Otrzymał już odpowiedź od władz miasta. Początek dokumentu to frazesy o tym, że punkty informacji turystycznej są ważne i stanowią niezbędny element miast takich jak Kraków, które są chętnie odwiedzane przez gości zza granicy. „Stanowią kluczowe źródło rzetelnych i aktualnych informacji” – zauważają przedstawiciele krakowskiego magistratu. Dodają też, że Centra Obsługi Ruchu Turystycznego należy rozwijać – „żeby sprostać rosnącym oczekiwaniom odwiedzających”.

Dopiero w dalszej części dokumentu pojawiają się konkrety. Wśród nich taki, że w listopadzie 2022 roku miasto oddało budynek w dzierżawę gminnej spółce Kraków 5020, która opiekuje się Centrum Kongresowym ICE Kraków, ale zasłynęła głównie prowadzeniem kosztującej miliony złotych drugiej miejskiej telewizji (została już zlikwidowana). Wcześniej CORT było pod kuratelą Krakowskiego Biura Festiwalowego. Wtedy obiekt nie świecił pustkami.

– Prowadziliśmy działania, promujące kulturalną i turystyczną ofertę Krakowa. Począwszy od 2010 roku w CORT działał punkt miejskiej sieci InfoKraków, który powstał w ramach Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej – przekazała nam Katarzyna Jakubowiak, rzeczniczka prasowa KBF. – Pozostała przestrzeń była wynajmowana podmiotom komercyjnym, prowadzącym działalność w zakresie oferty gastronomicznej i pamiątkarskiej. Dla turystów była też dostępna publiczna toaleta – przekonuje nas Jakubowiak.

Spółka Kraków5020, która powstała w 2022 r. i przejęła część zadań od KBF-u, zarządzała CORT-em nieco ponad rok, od 1 listopada 2022 r. do 29 lutego 2024 r. W budynku działały wówczas punkt InfoKraków oraz publiczna toaleta. Była również kawiarnia, ale została zamknięta. Powód? Jak twierdzą krakowscy urzędnicy – prowadzący kawiarnię przez długi czas nie płacił czynszu.

Kraków 5020 już nie dzierżawi budynku od miasta i nim nie zarządza. – Umowa została rozwiązana na wniosek dzierżawcy za porozumieniem stron – przekazał nam Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu. – Rozwiązanie umowy było konsekwencją decyzji gminy – stwierdziła z kolei spółka Kraków 5020. Pierwotnie umowa miała obowiązywać przez 3 lata: do 31 października 2025 r.

W ubiegłym roku utrzymanie budynku kosztowało gminną spółkę ponad 466 tys. złotych (netto). Kwota obejmuje m.in. czynsz dzierżawny, ochronę obiektu i media. Kraków 5020 czerpało przychody m.in. z najmu przestrzeni w budynku.

W 2023 roku mowa o kwocie, opiewającej na ponad 327 tys. złotych.

Konieczna modernizacja

Co dalej z obiektem? Na razie, jak informują urzędnicy, jest w zasobie Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Rozważane jest przeprowadzenie modernizacji. Co jest do zrobienia? Trzeba wymienić oświetlenie na energooszczędne, zdemontować ściany działowe („dla uzyskania większej przestrzeni”), podpiąć budynek do miejskiej sieci ciepłowniczej oraz wymienić stolarkę. – Według wstępnych szacunków kwota za roboty (z wyłączeniem tych, związanych z ogrzewaniem) będzie kształtować się w granicach 600-700 tys. zł. Koszty będą możliwe do przedstawienia po określeniu projektu aranżacji wnętrz – twierdzą w magistracie.

Przyszłość budynku stoi pod znakiem zapytania. Dużo zależy od rozstrzygnięć, jakie zapadną w ramach tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego. Został do niego zgłoszony projekt, który przewiduje utworzenie w budynku centrum rzecznego. „Realizacja zadania pozwoli zwiększyć ofertę edukacyjną miasta oraz pozwoli na rozpropagowanie wiedzy na temat rzek” – czytamy w projekcie. Głosowanie na zadania, zgłoszone przez mieszkańców, odbędzie się w dniach 13-27 września. Wyniki poznamy do 31 października. Jak na razie projekt, dotyczący centrum rzecznego, pozytywnie przeszedł weryfikację formalną.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto