Pierwszy elektryczny bolid wyścigowy od studentów PK. Pracowali nad nim 4 lata

fot. Politechnika Krakowska

Prosty, ale z dużą mocą – taki ma być elektryczny bolid wyścigowy stworzony przez studentów Politechniki Krakowskiej. Nad konstrukcją pracowało 50 osób, a jej wielki test już w lipcu w Rumunii.

Konstrukcja stworzona przez studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej została oficjalnie zaprezentowana podczas tegorocznego Festiwalu Mechanika. MP1 to pierwszy elektryczny bolid wyścigowy całkowicie zaprojektowany przez zespół MechPower, a jak podkreśla rektor PK prof. Andrzej Szarata, to projekt niezwykle prestiżowy oraz skomplikowany.

- Jego ukończenie wymagało od naszych studentów nie tylko ogromnej inżynierskiej wiedzy i umiejętności, ale też wielkiej determinacji, znakomitej organizacji pracy i umiejętności biznesowych, potrzebnych do pozyskiwania środków na tak złożony projekt – zaznacza.

Prezentacja studenckiego bolidu (mat. Politechnika Krakowska)
Prezentacja studenckiego bolidu (mat. Politechnika Krakowska)

Nad całością przez blisko 4 lata pracował 50-osobowy zespół studentów. Bolid napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 197 KM (144kW), sterowanymi poprzez autorski układ (wirtualnego) elektronicznego dyferencjału. Energia elektryczna jest składowana w autorskim systemie baterii, podobnych do tych, które wykorzystywane są w fabrycznych pojazdach elektrycznych.

– Wszystkie systemy elektroniczne zarządzające bezpieczeństwem, kontrolą parametrów jazdy pojazdu i telemetrią w postaci płytek drukowanych i algorytmów są w pełni autorskie – podkreśla lider zespołu PK MechPower Krzysztof Borowczyk.

I dodaje, że to pierwsza konstrukcja jego zespołu, studenci starali się więc wybierać proste rozwiązania, ułatwiające wprowadzanie poprawek i wybaczające błędy. Konstrukcja ma być prosta, ale z dużą mocą.

Bolid swój pierwszy oficjalny przejazd zaliczył w niedzielę. Kierowca Piotr Kiszka przejechał nim prawie pół kilometra na terenie uczelni. Prawdziwy test maszyny przyjdzie jednak pod koniec lipca – podczas zawodów Formuły Student, jednych z najbardziej rozpoznawalnych konkursów inżynierskich dla studenckich konstruktorów. W tym roku zawody odbędą się na torze wyścigowym w Rumunii.

Później studenci planują start na rodzimych zawodach Formuła Student Poland, które odbędą się na przełomie sierpnia i września w Autodromie Słomczyn.