Drogowe inwestycje 2025. Gdzie zaczną budować, a gdzie skończą? [LISTA]

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Gdzie w tym roku możemy się spodziewać prac na drogach, torowiskach, drogach dla rowerów czy chodnikach? Sprawdźcie, co ostatecznie znalazło się w budżecie miasta.

Sprawdziliśmy, jakie inwestycje infrastrukturalne (drogowe, tramwajowe, rowerowe) zostały zapisane w ostatecznej wersji budżetu na 2025 rok – tej, jaka została w grudniu przyjęta przez radę miasta. Co ważne, nie są to wszystkie zadania przygotowywane przez miasto: wybraliśmy te, których kwoty przekraczają pół miliona złotych i które obejmują prowadzenie prac w terenie lub choćby ich rozpoczęcie. Nie ma więc tutaj niewielkich osiedlowych inwestycji ani tych, które w tym roku będą dopiero na etapie projektowania.

Tegoroczny budżet na inwestycje jest mniejszy niż w minionych latach. Przedstawiciele władz miasta wielokrotnie podkreślali w ostatnim czasie, że sytuacja finansowa Krakowa jest zła, stąd też wiele zadań oczekiwanych przez mieszkańców nie weszło do budżetu. Prezydent przy okazji uchwalaniu dokumentu podkreślał też rolę mniejszych inwestycji, w miejsce tych za wiele milionów złotych. Na co ostatecznie znalazły się pieniądze?

Ciąg dalszy następuje

Na liście znalazła się kontynuacja kilku dużych inwestycji. Największą kwotę, bo 31,9 mln, zapisano na rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej, przy czym są to pieniądze nie tylko na dokończenie prac na rozkopanym obecnie odcinku, ale też na przygotowywanie dokumentacji dla dwóch pozostałych. 23,5 mln zł miasto wyda na dalsze prace przy kładce Kazimierz-Ludwinów, która ma być gotowa w połowie 2026 roku. 20 mln zł to z kolei kwota na budowę ul. 8 Pułku Ułanów, a 16,6 mln zł pozwoli na dokończenie rozbudowy ul. Stelmachów i Piaskowej.

4,5 mln zł to tegoroczne wydatki związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic, która jest finansowana w innym trybie niż standardowe miejskie inwestycje. 9,5 mln wydamy łącznie na przebudowę dróg wewnętrznych w obrębie ulic Rydla, Jadwigi z Łobzowa, Staszczyka, Bronowicka wraz z ul. Krzywy Zaułek. 883 tys. zł ma kosztować zakończenie prac przy ul. Tynieckiej, a 504 tys. zł zapisano na budowę chodnika przy fragmencie ul. Bogucianka (trwają tam ostatnie prace, a od kilku dni odcinek został udostępniony dla ruchu).

Ma być gotowe

Dłuższa jest lista inwestycji, które – przynajmniej według aktualnych założeń zapisanych w budżecie – powinny w tym roku zostać zrealizowane w całości. To m.in. przebudowa i rozbudowa pojedynczych ulic, takich jak Działkowa (6,1 mln zł), Chylińskiego (5 ml zł), Maciejkowa (700 tys. zł).

2 mln zł ma kosztować budowa chodnika przy fragmencie ul. Łokietka, 600 tys. zł przy ul. Lubockiej, 500 tys. zł – przy ul. Korpala. Budowa wyniesionego przejścia dla pieszych wraz z chodnikiem i oświetleniem przy ul. Fatimskiej to wydatek rzędu 550 tys. zł.

W planie są też inwestycje rowerowe. 8,2 mln zł zapisano na budowę drogi dla rowerów wzdłuż południowej strony al. Pokoju, 5,7 mln zł – wzdłuż ul. Jancarza, 3 mln zł na fragment wzdłuż ul. Walerego Sławka od Kamieńskiego do Puszkarskiej, 2,4 mln – na ul. Nawojki, 1,6 mln zł – po północnej stronie ul. Brożka. Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Korpala od skrzyżowania z ul. Anny Szwed-Śniadowskiej do ul. Korpala 24 ma w budżecie zapisaną kwotę 600 tys. zł.

Z większych inwestycji drogowych warto wymienić także przebudowę ul. Wrony na odcinku od ul. Chlebicznej do ul. Topografów (4 mln zł), budowę drogi łączącej ul. Na Lotnisko z planowanym Centrum Szkolenia załóg Ryanair (6 mln zł) czy drogi dojazdowej do Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II (3,3 mln zł). Na liście znalazły się też różne inne zadania, w tym te realizowane ze środków budżetu obywatelskiego: budowa podestu wzdłuż ul. Na Błonie (2,1 mln zł), Kraków zrywa z betonem - II edycja (1,5 mln zł), Szybciej tramwajem (1,2 mln zł), Krowodrza zrywa z betonem (1,8 mln zł), budowa miejsc parkingowych wokół Przychodni Rejonowej przy ul. Na Kozłówce (661 tys. zł) oraz przy ul. Kurczaba (800 tys. zł) czy modernizacja pętli autobusowej przy ul. Aleksandry (1,2 mln zł).

Kwotę 4,4 mln zł miasto ma zarezerwowaną na przebudowę dwóch węzłów tramwajowych: przy Collegium Novum i przy Teatrze Bagatela, przy czym pierwszy ma zostać zrealizowany w całości, a drugi rozpoczęty. Wcześniej miasto planuje również wymianę fragmentów torów na ul. Franciszkańskiej. W budżecie nie ma wyszczególnionej kwoty na remont mostu Grunwaldzkiego – inwestycja może zostać zrealizowana z puli na bieżące utrzymanie torowisk.

Start w tym roku

Na palcach dwóch rąk można wyliczyć te inwestycje, w przypadku których miasto chce rozpocząć prace, z myślą o ich kontynuacji w kolejnym roku. W tej grupie znalazła się m.in. budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bronowicach, na co w tym roku mamy wydać 7,3 mln zł. 6,4 mln zł zapisano na rozpoczęcie prac na brakującym odcinku ul. Wrony, 6 mln zł na rozbudowę ul. Meiera, a 5 mln zł – na przebudowę ul. Piastowskiej na wysokości Krakowskiego Centrum Muzyki.

Roboty mają też wystartować na ul. Bochnaka (2 mln zł), Łozińskiego i Dybowskiego (3 mln zł), a także na budowie chodnika wzdłuż fragmentów ul. Tynieckiej (4 mln zł) i Kantorowickiej (3 mln zł).

Lista w czasie roku prawdopodobnie będzie modyfikowana – zwykle pojawiają się przesunięcia czy opóźnienia. Część prac będzie też realizowana w ramach większych programów, które są ujęte w budżecie jako ogólne kwoty, np. program budowy chodników, modernizacji dróg, budowy ścieżek rowerowych czy budowy miejsc postojowych.