Jak miałby wyglądać system monitoringu? Projekt zostanie zaprezentowany po długim majowym weekendzie, ale już wiadomo, że będzie oparty na doświadczeniach innych miast – pisze „Dziennik Polski”. W „Gazecie Krakowskiej” przeczytamy dziś o 600 uwagach zgłoszonych przez mieszkańców do planu budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową.
Dziennik Polski
Kamery mogą zarządzać miastem
„Radni PO byli w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, aby sprawdzić, jak funkcjonuje tam profesjonalny system monitoringu. (...) Radni PO do referendum w sprawie igrzysk dopisali m.in. pytanie o to, czy krakowianie chcą rozwijać system monitoringu. Jak miałby on wyglądać? Projekt zostanie zaprezentowany po długim majowym weekendzie, ale już wiadomo, że będzie oparty na doświadczeniach innych miast. – Jeżeli mielibyśmy porównywać się do Warszawy, Wrocławia czy Poznania, to my mamy łuki, a oni karabiny maszynowe. Na to, abyśmy ich dogonili w kwestii monitoringu, potrzebne są jednak pieniądze – mówi Bogusław Kośmider, przewodniczący Rady Miasta Krakowa. (...) Obecnie w całym mieście jest zaledwie 68 kamer. Jeszcze więcej, bo aż 300 kamer ma Poznań oraz Warszawa, w której operatorzy obserwują miasto z 323 punktów. (…) Na razie jednak budowa centrum monitoringu w Krakowie to raczej melodia przyszłości, a problemem są nie tylko pieniądze. (…) Inny problem to wydawanie milionów na monitoring bez zwiększenia stałej obsady etatowej policji i straży miejskiej.”
Rowery na start. Do trzech razy sztuka
„Na jutro krakowscy urzędnicy zapowiedzieli już trzecią w tym sezonie próbę uruchomienia miejskich wypożyczalni rowerów. Trwa audyt, który ma wyjaśnić, kto jest winny opóźnień. (…) – Od obu wykonawców oczekujemy rozwiązania problemów i uruchomienia systemu w dniu jutrzejszym – mówi Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu i dodaje, że trwa już wewnętrzny audyt, mający wyjaśnić, która firma jest winna opóźnień. – Jeśli pojawią się kolejne trudności, będziemy musieli podjąć zdecydowane kroki prawne – zapowiada Hamarnik. Niewykluczone, że sprawa trafi do prokuratury. Podczas gdy pod Wawelem władze nie mogą poradzić sobie z uruchomieniem wypożyczalni, cykliści od niemal dwóch miesięcy bez trudu korzystają z rowerów miejskich w Warszawie, Poznaniu czy Wrocławiu.”
Komunikacja miejska wolna od e-dymka
„Radni miejscy zdecydowali o wprowadzeniu zakazu palenia elektronicznych papierosów w krakowskich tramwajach i autobusach. Zakaz dotyczy też środków odurzających. (…) Kierownictwo Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu doszło do wniosku, że nie będą skuteczne żadne kampanie edukacyjne, naklejki upraszające podróżnych o odpowiednie zachowanie czy choćby komunikaty głosowe w pojazdach. (…) Napisany został więc projekt uchwały, na mównicę w sali obrad Urzędu Miasta wyszedł Marcin Korusiewicz, zastępca dyrektora ZIKiT ds. ekonomicznych i ogłosił... koniec palenia e-papierosów w tramwajach i autobusach. Nowe przepisy zostały wczoraj przegłosowane przez radnych; wejdą w życie za około miesiąc. Podobne przepisy obowiązują już w innych polskich miastach, m.in. w Warszawie i Poznaniu.”
Gazeta Krakowska
Ten tramwaj ma pod Górkę
„Mieszkańcy zgłosili 600 uwag do planu budowy linii tramwajowej na Górkę Narodową. Urzędnicy rozważą propozycje krakowian. Dokładny przebieg trasy poznamy już w maju. Mieszkańców niepokoi propozycja przesunięcia torowiska i lokalizacja torów przy blokach na ul. Pachońskiego. Urzędnicy zapowiadają, że wszystkie uwagi zostaną wzięte pod uwagę. (…) – Projektanci sprawdzą, jakie są możliwości oddalenia tramwaju od zabudowań – ripostuje Michał Pyclik z ZIKiT. (…)Pod koniec br. rozpisany zostanie przetarg na realizację inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa drogi oraz linii tramwajowej ma się zakończyć pod koniec 2017 r. Koszt całej inwestycji oszacowano na ok. 250 mln zł.”
Za śmieci i pojemniki będziemy płacić mniej
„Nie będzie podwyżki opłat za śmieci (…) Radni Platformy Obywatelskiej wprowadzili odpowiednie poprawki i przegłosowali je wczoraj na sesji. Chodzi o tzw. deklaracje mieszane na odbiór tworzyw sztucznych, papieru czy metalu. Dotyczą one mieszkańców budynków, w których oprócz mieszkań znajdują się lokale usługowe. W takim przypadku koszt wywozu odpadów zależny jest od wielkości i liczby pojemników oraz częstotliwości ich odbioru. Zgodnie z proponowaną wstępnie uchwałą, wywóz miałby odbywać się nie rzadziej niż raz w tygodniu. Okazuje się jednak, że część mieszkańców zamówiła odbiór odpadów segregowanych rzadziej – na przykład raz w miesiącu. Dla nich przyjęcie nowej uchwały oznaczałoby wzrost opłat. (…) Dzięki poprawce radnych Platformy zrównane zostały też ceny za wynajem pojemników. Od nowego roku mieszkańcy zapłacą tylko złotówkę.”
Gazeta Wyborcza
Skwer Jacka Woźniakowskiego
„Skwer pomiędzy Teatrem Słowackiego, ul. Szpitalną a kościołem św. Krzyża od środy nosi imię prof. Jacka Woźniakowskiego, historyka sztuki, pisarza, publicysty, pierwszego po upadku komunizmu prezydenta Krakowa. Jak przyznała Róża Thun, córka Jacka Woźniakowskiego, jej ojciec specjalnie tamtędy chadzał, ulicą Szpitalną na Rynek, żeby patrzeć na otwierającą się tam perspektywę. – Pokazywał mi ją często, jak ślicznie kontrastują czerwone dachówki i cegły z żółtymi ścianami tych budynków. To był placyk, który tata szczególnie lubił – wspominała.”