Ring i KSW na krakowskich torach

Zdjęcie przykładowe fot. Krzysztof Kalinowski

W niedzielę na linię muzealną wyjadą historyczne składy: mowa tu o Ringu, który do lat 60. ubiegłego wieku woził pasażerów w Gdańsku i o tramwaju doczepnym typu KSW.

– Ring to wagon, który kursował w Gdańsku do lat 60. XX wieku. Do Krakowa trafił w latach 80. XX wieku, gdzie miał być jednym z eksponatów dużego muzeum komunikacji, którego budowę zaplanowano w Krakowie – informuje krakowskie MPK.

Muzeum nie powstało, ale tramwaj został w Nowej Hucie. –  Ring był pierwszym wagonem w kolekcji zabytkowych pojazdów MPK SA w kolorze czerwonym – czytamy w komunikacie miejskiego przewoźnika.

Doczepny tramwaj typu KSW pochodzi z lat 40.  – Do końca wojny, czyli do maja 1945 roku, wyprodukowano zaledwie 97 wagonów silnikowych w zakładach Fusch w Heidelbergu oraz 101 przyczep w zakładzie Uerdingen. Wyprodukowane wagony trafiły do siedemnastu niemieckich miast i okupowanej Europy (w tym do Gdańska, Katowic i Poznania) – informuje MPK.

Te, które kursowały po Katowicach stały się wzorem do stworzenia polskiej wersji zunifikowanego modelu. Ten był używany już w całym kraju po 1949 roku.

Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór (i tam też kończyły swoją trasę) przez: Św. Wawrzyńca » Starowiślna » Plac Bohaterów Getta » Limanowskiego » Krakowska » Stradomska » Św. Gertrudy » Dominkańska » Franciszkańska » Straszewskiego » Piłsudskiego » al. 3 maja » CICHY KĄCIK » al. 3 maja » Piłsudskiego » Podwale » Dunajewskiego » Basztowa » Westerplatte » Starowiślna

W zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.