Nie od 1 lipca, a najwcześniej od 1 grudnia wejdzie w życie nowa strefa czystego transportu. Nie obejmie samochodów, którymi już teraz poruszają się mieszkańcy Krakowa.
We wtorek urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego przedstawili wyniki konsultacji społecznych w sprawie strefy czystego transportu i plany co do dalszych kroków. Jak poinformowali, konsultacje uwypukliły, że wdrożenie SCT musi być równoważone dodatkowymi działaniami rekompensującymi, np. rozumianymi jako poprawa infrastruktury transportu publicznego, takimi jak rozwój parkingów P&R i rozszerzenie linii tramwajowych.
Według zaprezentowanych założeń, SCT nie będzie obowiązywać pojazdów, którymi obecnie poruszają się mieszkańcy Krakowa. Mają obowiązywać analogiczne rozwiązania jak w Strefie Płatnego Parkowania z Kartą Krakowską. – Wszelkie nowo kupowane pojazdy już tak, ale prawa nabyte są zachowane i tymi pojazdami nadal będzie można się przemieszczać – tłumaczył dyrektor ZTP Łukasz Franek.
Granice strefy wyznaczone zostaną maksymalnie do IV obwodnicy autostradowej. Nowe regulacje wejdą w życie nie wcześniej niż 1 grudnia 2025 roku.
Przez okres 3 lat będą obowiązywać opłaty dla samochodów niespełniających norm emisyjnych, zarejestrowanych poza Krakowem.
– Do 8 kwietnia chcemy przekazać projekt uchwały do kancelarii rady miasta. Abonament dobowy miałby kosztować 20 zł. Opłaty byłyby wnoszone przez aplikację i stronę internetową – zapowiadał Łukasz Franek.