Pętla tramwajowa przy węźle S7, rozbudowa ulicy Domagały i linia tramwajowa na Złocień – nad tymi trzema zamierzeniami będzie się musiał pochylić zwycięzca rozpisanego właśnie przez miasto przetargu. Urzędnicy chcą do listopada przyszłego roku mieć gotową koncepcję inwestycji.
Przedłużenie linii do węzła
W rejonie węzła Przewóz ma powstać nie tylko sama pętla tramwajowa, ale również terminal autobusowy i parking Park&Ride. Poprowadzenie tam linii tramwajowej będzie wymagało wielu zmian w układzie drogowym, np. na przecięciu z drogami poprzecznymi. Jeśli linia będzie poprowadzona pasem środkowym, miejsce przecięcia jezdni przewidziano między skrzyżowaniami z ulicami Półłanki i Domagały (po jej przedłużeniu). Jeśli tramwaj pojedzie w innym miejscu, trzeba będzie przewidzieć dodatkową jezdnię serwisową pozwalającą na obsługę sąsiednich terenów.
Autor będzie musiał przygotować aż sześć wariantów koncepcji: z lokalizacją pętli w południowo-wschodniej, północno-wschodniej i północno-zachodniej części węzła S7, u zbiegu ulic Śliwiaka i Bartników oraz dwie inne, autorskie koncepcje.
Pętla powinna mieć dwa perony dla przyjeżdżających, jeden dla odjeżdżających i miejsce do postoju przynajmniej trzech 45-metrowych składów.
Terminal natomiast powinien pomieścić przynajmniej trzy krawędzie peronowe i miejsce do postoju dla dwóch dodatkowych autobusów. Musi też mieć miejsce do ładowania autobusów elektrycznych, pomieszczenie socjalne dla prowadzących, poczekalnię i ogólnodostępną toaletę.
Parking kubaturowy ma mieć co najmniej 500 miejsc i możliwość rozbudowy w przyszłości. Może być zarówno podziemny, jak i nadziemny. Wjazd na niego nie może utrudniać przejazdu autobusów ani tramwajów. Będą tam też wszystkie standardowe elementy wyposażenia nowych parkingów – miejsca do ładowania samochodów elektrycznych, zadaszone stojaki rowerowe czy tablice informujące o odjazdach komunikacji miejskiej.
Rozbudowa ul. Domagały
Drugi punkt zadania to przedłużenie ulicy Domagały do ulicy Śliwiaka, o parametrach podobnych do zrealizowanego już odcinka. Najwięcej pracy przyniosą projektantowi skrzyżowania: musi przygotować skrzyżowanie z ul. Nad Drwiną jako zwykłe lub rondo, kilka wersji ma rozrysować także dla skrzyżowania z ul. Śliwiaka.
Linia na Złocień
Najwięcej pytań dotyczy przebiegu nowej linii tramwajowej na osiedle Złocień. Brane pod uwagę są zupełnie różne wersje. Tramwaj mógłby pojechać albo wzdłuż ulicy Półłanki, albo wzdłuż ulicy Domagały, albo wzdłuż drogi S7, a do tego projektant ma dołożyć jeszcze dwa autorskie pomysły. Wybrana wersja wpłynie na to, w którym miejscu na ulicy Śliwiaka powinien powstać rozjazd.
Linia tramwajowa powinna przewidywać integrację z nowym przystankiem kolejowym. Nie jest natomiast powiedziane, że musi tam powstać standardowa pętla – dopuszczalna jest również końcówka z rozjazdami, co zajmuje mniej miejsca, ale wymusiłoby kierowanie tam tramwajów dwukierunkowych.
Wszystkie te rozwiązania mają uwzględniać potrzeby pieszych i rowerzystów oraz prognozy ruchu. Muszą uzyskać opinie odpowiednich instytucji i jednostek miejskich, Wód Polskich, GDDKiA czy rad dzielnic. Projektant będzie też zobowiązany do zorganizowania konsultacji wśród mieszkańców.
Ambitne plany, powolna realizacja
To już drugie w ostatnim czasie postępowanie dotyczące nowej linii tramwajowej. Wcześniej Zarząd Inwestycji Miejskich rozpisał przetarg na koncepcję linii z Cichego Kącika przez ulice Piastowską i Głowackiego na Azory.
Gorzej idzie wprowadzanie takich projektów w życie. Zapowiadana od dawna budowa linii na Górkę Narodową wciąż nie może wystartować. Stopniowo przesuwają się także terminy innych tramwajowych inwestycji – np. budowy linii na Azory, przebudowy torowiska na Salwator czy trwającej przebudowy ulicy Krakowskiej.