Milionowa transakcja miasta z właścicielem salonu samochodowego. Chodzi o tramwaj na Górkę Narodową

Wizualizacja linii fot. ZIM

Na rozwidleniu dwóch planowanych linii tramwajowych stoi salon samochodowy należący do Marka Golemo. Miastu udało się dojść do porozumienia z właścicielem i nie dojdzie do wykupu działki, tylko zamiany.

Tuż nad pętlą tramwajową Krowodrza Górka jest salon samochodowy Auto Centrum Golemo. Część działek kolidowała z planowanymi nowymi liniami tramwajowymi. Na pewno udało się rozwiązać problem dotyczący jednej inwestycji.

Miasto i przedsiębiorca podpisali umowę, która zakłada wymianę gruntami. W zamian za nieco ponad 0,4 ha gruntów należących do Auto Centrum Golemo o wartości ponad 6,1 mln złotych, gmina odda 0,6 ha terenu o wartości ponad 7,6 mln zł brutto przy ul. Lipskiej.

Działka ta graniczy z ul. Węglarską i Lipską, a od wschodu z P&R Płaszów. Brakującą kwotę, czyli blisko 1,5 mln złotych, na rzecz miasta ma dopłacić przedsiębiorca.

– Zarządzenie dotyczy starego porozumienia w sprawie linii na Górkę Narodową. To finalizacja tego, co było uzgodnione – mówi Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich. Wtedy inwestycją zajmował się nieistniejący już ZIKiT.

A co było uzgodnione? W 2017 roku krakowska Gazeta Wyborcza opisała fakt podpisania porozumienia z właścicielem salonu. W zamian za oddanie części swoich terenów i wycofanie skargi na decyzję środowiskową dotyczącą inwestycji, miał dostać działkę przy Lipskiej.

Odłożone w czasie

Marek Golemo w rozmowie z naszym portalem mówi, że wybór był niewielki. Tak naprawdę zostały przedstawione dwie działki, z tym że tylko jedna spełniała oczekiwania przedsiębiorcy.

Plan na zagospodarowanie działki przy ul. Lipskiej miał bardzo konkretne, wybrana była również marka, która miała się pojawić na szyldzie salonu. Jednak z uwagi na koronawirusa i problemy gospodarcze na razie z inwestycjami trzeba poczekać. – Branża motoryzacyjna bardzo mocno ucierpiała – dodaje Marek Golemo.

Wracając do salonu przy ul. Opolskiej, przedsiębiorca stwierdza, że teraz w związku z planowaną linią tramwajową na Górkę Narodową, najbardziej zainteresowany jest tym, jak zostanie rozwiązany problem dojazdu.

– Zależy nam na tym, aby nie stracić klientów. Jeśli jednak nie będzie dobrego dojazdu do salonu, tak się stanie. Mam nadzieję, że ta kwestia zostanie uregulowana w ten sposób, aby dojazd do mnie i do stacji obok był zapewniony przez cały czas trwania inwestycji – mówi Golemo. Właściciel salonu zakłada, że w miarę rozwoju budowy będzie on „przekładany”. Co również nie nastraja optymizmem.

Plan

Budowa pięciokilometrowej linii tramwajowej, według ostatnich informacji ZIM, miała rozpocząć się jeszcze przed wakacjami. Na razie nie wiadomo, czy termin ten zostanie zachowany. Plany przewidują pociągnięcie torów od pętli Krowodrza Górka. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej. W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha aż do pętli autobusowo-tramwajowej.

News will be here