News LoveKraków.pl

Wyjście na podwórku domu, odcięcie mieszkańców od drogi, tunel w podziemnym garażu. 10 absurdów krakowskiego metra

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W dokumentach dotyczących planowanej budowy krakowskiego premetra, które analizują urzędnicy w Oświęcimiu, nie brakuje rozwiązań, które trudno zrozumieć. Mieszkańcy mogliby zostać odcięci od świata, tunel koliduje z istniejącym garażem podziemnym, a wyjścia ewakuacyjne projektowano na prywatnych podwórkach, a także w siedzibie wojewody.

1. Wyjście ewakuacyjne w ogrodzie prywatnego domu

W pierwotnej wersji projektu jedno z wyjść ewakuacyjnych miało znajdować się na podwórku prywatnego domu przy ul. Kasprowicza. Pełnomocnik inwestora (w tym przypadku reprezentant Zarządu Inwestycji Miejskich) ostatecznie zrezygnował z tej lokalizacji i przeniósł w projekcie wyjście na teren zielony.

2. Mieszkańcy Kasprowicza 4 bez dostępu do drogi

Plac budowy miał odciąć mieszkańców budynku przy ul. Kasprowicza 4 od drogi dojazdowej. W dokumentach nie przewidziano rozwiązania, które umożliwiałoby mieszkańcom swobodny dostęp do posesji.

Siedziba wojewody małopolskiego przy ul. Basztowej
Siedziba wojewody małopolskiego przy ul. Basztowej

3. Interwencja urzędu wojewódzkiego skuteczna

Jedno z planowanych wyjść ewakuacyjnych miało być zlokalizowane na terenie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Po interwencji dyrektora generalnego MUW zdecydowano o rezygnacji z tej lokalizacji.

4. Wentylatornia na wjeździe do parkingu

Na skrzyżowaniu ul. Ariańskiej i Lubicz planowano budowę wentylatorni. Początkowo miała ona stanąć dokładnie na wjeździe do istniejącego parkingu podziemnego. Dopiero później inwestor zdecydował się przesunąć ją w narożnik działki.

5. Tunel koliduje z istniejącym garażem

W rejonie ul. Dolnych Młynów 10 planowany tunel przecina się z konstrukcją podziemnego, dwukondygnacyjnego garażu i ścianą szczelinową zlokalizowaną 16 metrów pod powierzchnią terenu. W związku z tym konieczna będzie zmiana przebiegu tunelu.

6. Brak analizy wpływu na aparaturę PAN

Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN zgłosił wątpliwości dotyczące wpływu drgań oraz promieniowania elektromagnetycznego na budynek przy ul. Reymonta 25 i znajdującą się tam aparaturę badawczą. Inwestor odpowiedział, że nie miał obowiązku przeprowadzania takiej analizy.

7. Premetro czy metro? RDOŚ prosi o precyzję

Zgodnie z dokumentacją, inwestycja ma dotyczyć budowy tramwaju (tzw. premetra), ale zastosowane rozwiązania – m.in. średnica tunelu – odpowiadają raczej parametrom metra. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zwróciła się o doprecyzowanie terminologii, aby uniknąć wprowadzania w błąd. Przedstawiciele inwestora nie widzą w tym problemu.

8. Wyjścia ewakuacyjne w prywatnych kamienicach

RDOŚ zwraca uwagę, że część wyjść ewakuacyjnych zaplanowano na podwórkach prywatnych kamienic. Na fragmencie początkowym i końcowym tunelu takich wyjść w ogóle nie przewidziano – dominują one głównie w centrum miasta.

Premetro to nic innego jak podziemna linia tramwajowa opakowana w marketingową nazwę
Premetro to nic innego jak podziemna linia tramwajowa opakowana w marketingową nazwę

9. Brak zabezpieczeń przy przekroczeniu hałasu

W rejonie ul. Miechowskiej wskazano znaczne przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu, także w porze nocnej. Mimo to w dokumentacji nie przewidziano żadnych zabezpieczeń akustycznych. Eksperci przekonują, że już teraz występują tam przekroczenia norm.

10. Zbyt ogólne informacje o zabytkach

Raport środowiskowy zawiera tylko pobieżne informacje na temat zabytków znajdujących się w obszarze oddziaływania inwestycji. Nie przeprowadzono rzetelnej analizy zagrożeń dla obiektów chronionych przepisami o ochronie zabytków, w tym archeologicznych. Brakuje również oceny wpływu inwestycji na istniejącą zabudowę miasta.