W dokumentach dotyczących planowanej budowy krakowskiego premetra, które analizują urzędnicy w Oświęcimiu, nie brakuje rozwiązań, które trudno zrozumieć. Mieszkańcy mogliby zostać odcięci od świata, tunel koliduje z istniejącym garażem podziemnym, a wyjścia ewakuacyjne projektowano na prywatnych podwórkach, a także w siedzibie wojewody.
1. Wyjście ewakuacyjne w ogrodzie prywatnego domu
W pierwotnej wersji projektu jedno z wyjść ewakuacyjnych miało znajdować się na podwórku prywatnego domu przy ul. Kasprowicza. Pełnomocnik inwestora (w tym przypadku reprezentant Zarządu Inwestycji Miejskich) ostatecznie zrezygnował z tej lokalizacji i przeniósł w projekcie wyjście na teren zielony.
2. Mieszkańcy Kasprowicza 4 bez dostępu do drogi
Plac budowy miał odciąć mieszkańców budynku przy ul. Kasprowicza 4 od drogi dojazdowej. W dokumentach nie przewidziano rozwiązania, które umożliwiałoby mieszkańcom swobodny dostęp do posesji.
3. Interwencja urzędu wojewódzkiego skuteczna
Jedno z planowanych wyjść ewakuacyjnych miało być zlokalizowane na terenie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Po interwencji dyrektora generalnego MUW zdecydowano o rezygnacji z tej lokalizacji.
4. Wentylatornia na wjeździe do parkingu
Na skrzyżowaniu ul. Ariańskiej i Lubicz planowano budowę wentylatorni. Początkowo miała ona stanąć dokładnie na wjeździe do istniejącego parkingu podziemnego. Dopiero później inwestor zdecydował się przesunąć ją w narożnik działki.
5. Tunel koliduje z istniejącym garażem
W rejonie ul. Dolnych Młynów 10 planowany tunel przecina się z konstrukcją podziemnego, dwukondygnacyjnego garażu i ścianą szczelinową zlokalizowaną 16 metrów pod powierzchnią terenu. W związku z tym konieczna będzie zmiana przebiegu tunelu.
6. Brak analizy wpływu na aparaturę PAN
Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN zgłosił wątpliwości dotyczące wpływu drgań oraz promieniowania elektromagnetycznego na budynek przy ul. Reymonta 25 i znajdującą się tam aparaturę badawczą. Inwestor odpowiedział, że nie miał obowiązku przeprowadzania takiej analizy.
7. Premetro czy metro? RDOŚ prosi o precyzję
Zgodnie z dokumentacją, inwestycja ma dotyczyć budowy tramwaju (tzw. premetra), ale zastosowane rozwiązania – m.in. średnica tunelu – odpowiadają raczej parametrom metra. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zwróciła się o doprecyzowanie terminologii, aby uniknąć wprowadzania w błąd. Przedstawiciele inwestora nie widzą w tym problemu.
8. Wyjścia ewakuacyjne w prywatnych kamienicach
RDOŚ zwraca uwagę, że część wyjść ewakuacyjnych zaplanowano na podwórkach prywatnych kamienic. Na fragmencie początkowym i końcowym tunelu takich wyjść w ogóle nie przewidziano – dominują one głównie w centrum miasta.
9. Brak zabezpieczeń przy przekroczeniu hałasu
W rejonie ul. Miechowskiej wskazano znaczne przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu, także w porze nocnej. Mimo to w dokumentacji nie przewidziano żadnych zabezpieczeń akustycznych. Eksperci przekonują, że już teraz występują tam przekroczenia norm.
10. Zbyt ogólne informacje o zabytkach
Raport środowiskowy zawiera tylko pobieżne informacje na temat zabytków znajdujących się w obszarze oddziaływania inwestycji. Nie przeprowadzono rzetelnej analizy zagrożeń dla obiektów chronionych przepisami o ochronie zabytków, w tym archeologicznych. Brakuje również oceny wpływu inwestycji na istniejącą zabudowę miasta.