UJ CM z nowym kierunkiem studiów podyplomowych. Zapłaci za nie resort nauki

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Edukacja zdrowotna to nowe studia podyplomowe, które pojawiły się właśnie w ofercie Medycznego Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ CM. Rekrutacja rusza 22 kwietnia.

Skierowane są do aktywnych zawodowo nauczycieli, którzy chcą zdobywać wiedzę i rozwinąć swoje kompetencje w zakresie edukacji zdrowotnej. Zajęcia będą trwały trzy semestry, a ich koszt w całości pokryje Ministerstwo Edukacji Narodowej.

– Zdrowie to fundamentalna wartość w życiu człowieka, dlatego edukacja zdrowotna powinna rozpoczynać się już w dzieciństwie. Wczesne kształtowanie świadomości zdrowotnej jest kluczowe dla promowania zdrowych nawyków i zapobiegania chorobom w późniejszym życiu – mówi dr hab. Iwona Kowalska-Bobko, prof. UJ, kierownik studiów, dyrektor Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.

Edukacja zdrowotna to przedmiot, który – jako nieobowiązkowy – zastąpi wychowanie do życia w rodzinie. Tematyka lekcji ma dotyczyć takich zagadnień, jak m.in.: wartości i postawy, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, internet i profilaktyka uzależnień.

Odpowiedź na zmiany w programie nauczania

Celem nowego kierunku studiów podyplomowych jest przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć w ramach nowego przedmiotu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zajęcia realizowane będą w Instytucie Zdrowia Publicznego UJ CM.

Program studiów stawia w centrum zdrowie, wzmacnianie jego potencjału, profilaktykę chorób w cyklu życia oraz narzędzia do budowania potencjału zdrowotnego w swoim otoczeniu – wyjaśnia prof. Kowalska-Bobko. – Przy jego tworzeniu wykorzystano możliwości i ogromne doświadczenie kadry Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM w zakresie badań naukowych oraz kształcenia specjalistów działających na rzecz zdrowia populacji.

Do współpracy zaproszono też specjalistów i naukowców z zakresu medycyny, fizjoterapii i psychologii, aby najpełniej zaadresować wszystkie treści kształcenia wskazane w podstawie programowej dla nowego przedmiotu.

Absolwenci będą przygotowani do inicjowania działań profilaktycznych w środowisku szkolnym, w odpowiedzi na współczesne wyzwania zdrowotne, takie jak choroby cywilizacyjne, problemy psychiczne czy uzależnienia.