Ulica do przebudowy, bez tranzytu dla aut

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Zarząd dróg chce w tym roku mieć gotowy projekt i pozwolenie na przebudowę ul. Buszka. Zgodnie z ustaleniami z konsultacji społecznych, przejazd samochodem pomiędzy ulicami Piastowską i Przybyszewskiego nadal nie będzie tam możliwy.

Dyskusje wokół oczekiwanego kształtu ul. Buszka trwały od lat. Pomysły całkowitej zmiany jej charakteru oraz umożliwienia przejazdu samochodem pomiędzy ulicami Przybyszewskiego i Piastowską spotykały się z silnym oporem dużej części mieszkańców. Nie brakowało też i przeciwnych głosów ze strony osób, które oczekiwały dodatkowego wyjazdu z nowych osiedli.

Wersję z pełnowymiarową ulicą próbowało na pewnym etapie forsować również miasto, odrzucając uwagi przeciwników przebudowy składane do planu miejscowego i argumentując w komunikatach, że przebudowa pozwoliłaby odciążyć ul. Przybyszewskiego.

Ostatecznie w 2022 roku przeprowadzone zostały konsultacje społeczne z mieszkańcami, w których 86 proc. osób opowiedziało się przeciwko realizacji połączenia drogowego. Na kolejne kroki trzeba było znów poczekać, ale obecnie zarząd dróg ma już gotową koncepcję i właśnie jest na etapie wyboru projektanta. Wybrana w przetargu firma będzie miała za zadanie przygotować potrzebne dokumenty i uzyskać pozwolenie na przeprowadzenie prac.

– Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego pieszych i rowerzystów oraz uporządkowanie charakteru ulicy. Przewidziana jest też m.in. przebudowa zjazdów i wyniesienie części jezdni w obrębie skrzyżowań – zapowiadali urzędnicy pod koniec ubiegłego roku.

Kilka fragmentów

Zgodnie z opisem z koncepcji, ulica będzie się składała z kilku różniących się parametrami odcinków. Na fragmencie od strony ul. Przybyszewskiego, w rejonie budynku nr 64P, ma powstać odcinek ciągu pieszo-jezdnego o szerokości 5m, oznaczonego jako strefa zamieszkania. Dalej powstanie odcinek chodnika i drogi dla rowerów oraz łącznik w kierunku basenu i hali sportowej AGH jako ciąg pieszo-rowerowy.

Kolejny fragment w stronę ul. Piastowskiej to już jezdnia o szerokości 5m z chodnikiem oddzielonym od jezdni zieleńcem. Będzie tam też wyznaczony pas postojowy z czterema miejscami dla samochodów, a w pobliżu staną stojaki rowerowe. Ostatni fragment, od zjazdu na parking przy basenie do ul. Piastowskiej, będzie miał szerszą jezdnię i nowy chodnik oddzielony zieleńcem.

Do przetargu zgłosiły się dwie firmy, z których jedna zmieściła się w założonym budżecie. Projekt przebudowy ul. Buszka chce wykonać za 144 tys. zł. Jeśli Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybierze jej ofertę, dostanie ona siedem miesięcy na realizację zadania.

Budowa w kolejnych latach

– Zgodnie z przepisami musi zostać zapewniony dojazd do ogródków działkowych, ale ulica nadal będzie przecięta i nie będzie możliwości przejechania samochodem – komentuje w rozmowie z nami radny miejski Grzegorz Stawowy.

– W tym roku chcemy mieć projekt i kosztorys tego, jakie środki są potrzebne na realizację prac. Tak, by w latach 2026-2027 przeprowadzić prace, co będzie już zależało od możliwości budżetowych – dodaje.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza