Pod płytą parkingu przy ul. Powiśle, w bliskim sąsiedztwie Wawelu, Wodociągi Miasta Krakowa planują budowę zbiorników retencyjnych. Muszą rozkopać teren, ale efektem będzie lepsza ochrona przed podtopieniami i mniejsza ilość wody odprowadzanej bezpośrednio do Wisły.
O planowanych pracach miasto informowało przy okazji niedawnych dyskusji o utworzeniu pętli dla miejskich autobusów. Jest ona obecnie zapowiadana jako rozwiązanie na czas remontu mostu Grunwaldzkiego. Według opublikowanego w ostatnich dniach, ma tam dojeżdżać linia zastępcza, kursująca z Łagiewnik, przez Kapelankę i ul. Monte Cassino, właśnie do pętli Nowy Świat:
Jak dotąd, nie wraca natomiast temat skierowania tam linii 307, co miało nastąpić już w połowie lutego, ale w ostatniej chwili decyzje zostały zmienione. W dotychczasowych wypowiedziach i komunikatach przewijało się stwierdzenie, że pętla powstanie tam tylko tymczasowo, ponieważ Wodociągi Miasta Krakowa są w trakcie przygotowań do dużej inwestycji w tym rejonie. Zapytaliśmy o szczegóły.
Bezpieczeństwo i ekologia
Jak tłumaczy nam rzecznika prasowa WMK Anna Maszadro, planowane prace z jednej strony mają za zadanie ochronić miasto przed podtopieniami z kanalizacji ogólnospławnej w czasie powodzi błyskawicznych oraz intensywnych opadów atmosferycznych. Z drugiej strony, chodzi o zmniejszenie ilości wody odprowadzanej do Wisły, ponieważ ograniczona zostanie częstotliwość uruchamiania przelewów burzowych.
– Działanie zbiorników retencyjnych polega na włączaniu zbiorników po przelaniu się ścieków przez regulowany i zmodernizowany przelew burzowy, a następnie po przejściu fali odpływu w kolektorze lewobrzeżnym, grawitacyjno-pompowe opróżnienie zbiorników do kanalizacji ogólnospławnej – wyjaśnia przedstawicielka spółki.
Co się zmieni?
Kluczowy element całej inwestycji, czyli zbiorniki retencyjne, znajdą się na terenie pomiędzy skrzyżowaniem ulic Powiśle i Zwierzynieckiej a Bulwarem Czerwieńskim. By to było możliwe, konieczne będzie wykonanie otwartego wykopu. Zbiorniki zostaną następnie przykryte żelbetowymi płytami.
Przy tej okazji WMK planują też modernizację istniejącej infrastruktury. W komorach przelewów burzowych pomiędzy ulicami Zwierzyniecką i Podzamcze zostaną m.in. zamontowane samoczyszczące kraty. – Podobne rozwiązanie funkcjonuje już na dwóch przelewach burzowych w Krakowie, przy ul. Żaglowej i ul. Do Wilgi – mówi Anna Maszadro. Te prace nie będą już jednak wymagały wykopów.
Według deklaracji, sama budowa zbiorników nie będzie miała wpływu na użytkowanie placu w przyszłości. – Na powierzchni widoczne będą jedynie włazy kanalizacyjne oraz klapy komór, których rozmieszczenie musi zostać zaplanowane na etapie projektu. Teren nad zbiornikami można zagospodarować w dowolny sposób – zapowiada rzeczniczka WMK. Temat sposobu wykorzystania tej działki budzi wśród mieszkańców spore emocje. Jedno jest pewne: sąsiedzi nie chcą powrotu w to miejsce autokarów turystycznych. W uchwale z lipca ubiegłego roku rada dzielnicy wnioskowała o to, by w sprawie przyszłości miejsc po zlikwidowanych parkingach przeprowadzić szerokie konsultacje społeczne. Równocześnie w styczniu tego roku zawnioskowała, by wcześniej przy ul. Powiśle utworzyć parking, ale dla samochodów osobowych – w ramach strefy płatnego parkowania. Radni chcą, by funkcjonował on "co najmniej do czasu rozpoczęcia planowanej budowy zbiornika".
Na razie bez dat
Kiedy ta budowa może dojść do skutku? WMK na razie nie podają daty, ponieważ wcześniej muszą przygotować projekt i wszystkie potrzebne pozwolenia. W grudniu ubiegłego roku przygotowana została koncepcja, która teraz posłuży jako podstawa do dalszych prac projektowych.