Znamy wykonawców badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Są dobre wiadomości dla Wadowic.
Mowa o częściach trasy od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km) i od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej (21 km). Jeśli nie będzie odwołań, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad umowy chce podpisać już w maju. – Oba przetargi cieszyły się dużym zainteresowaniem wykonawców. Dla odcinka od Bielska-Białej do Bulowic swoje oferty złożyło 10 firm, a dla drogi od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej aż 13. W przypadku pierwszego odcinka najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Voessing. Jej wartość to 31,3 mln zł. W przypadku drugiego wybraliśmy ofertę Multiconsult za 43 mln zł – mówi Kacper Michna z GDDKiA.
S52 Bielsko-Biała – Bulowice
Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy województw śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym dla każdej jezdni ekspresówki. – Zbudujemy też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów – przekonuje Michna. BDI zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52, która właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem ma największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
S52 Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska
To najdłuższy odcinek BDI, który obejmuje 1/3 jej przebiegu. Powstanie tu pięć węzłów – Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ oraz Kalwaria Wschód. Między węzłami w Kalwarii powstanie też MOP. Liczba zaplanowanych obiektów jest imponująca – będzie ich aż 43. Średnio więc na każdy kilometr tej części trasy przypadać będą dwa mosty, wiadukty lub estakady. – Dodatkowo zbudujemy 27 zbiorników retencyjnych, podobnie jak na odcinku od Bielska-Białej do Bulowic. Ich łączna pojemność to 9,3 miliona litrów. Największy z nich pomieści prawie 1,6 miliona litrów deszczówki – dodaje przedstawiciel dyrekcji. Jak podają w GDDKiA, ta część S52 to kluczowy odcinek dla Wadowic. BDI pozwoli ominąć miasto od południa i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy. Dziś każdego dnia trasą DK52 przejeżdża średnio ponad 15 tys. aut.
Nowy ślad
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.