10 premier, powrót Jana Klaty i Krzysztofa Garbaczewskiego. Znamy już nowe plany repertuarowe Starego Teatru na kolejny sezon.
Zespół, autorzy i widownia – to trzy założenia związane z doborem repertuaru na sezon 2021/2022. Nowe spektakle na narodowej scenie reżyserować będą m.in. Agnieszka Glińska, Jan Klata, Krzysztof Garbaczewski, Katarzyna Kalwat i Ewa Kaim.
– Przy komponowaniu repertuaru kierowaliśmy się faktorami ujętymi w pierwotnych planach artystycznych. Staraliśmy się przez ostatnie pół roku wsłuchiwać w potrzeby zespołu aktorskiego, jak i sprawić, by zaproszeni twórcy konfrontowali się z tekstami wysokiej próby literackiej. Analizowaliśmy też potrzeby widowni, co nie było to łatwe przez pandemię – mówi Waldemar Raźniak, dyrektor Starego Teatru.
Dyrektor zaznacza, że powstanie teatralnej platformy vod i udostępnienie spektakli w formie online pokazało, jak na różne propozycje reagują widzowie. – To pomogło nam skomponować repertuar – dodaje Rażniak.
Co w repertuarze?
Teatr rozpocznie sezon przedstawieniem „Trąbka do słuchania” w reż. Agnieszki Glińskiej. To feministyczna opowieść wywodząca się z opublikowanej w 1974 roku książki Leonory Carrington, uczennicy i partnerki Maxa Ernsta. Przedstawione w niej rozważania prowadzą do przekonania, że świat uratować może jedynie kobieca siła i wrażliwość.
Do Starego Teatru z nowym przedstawieniem „Ptaki” Arystofanesa powraca Jan Klata, dyrektor instytucji w latach 2013-2017.
– Punktem wyjścia przy tworzeniu programu była literatura. Klasyczna i przetworzona może w kreatywny sposób być narzędziem diagnozowania naszej rzeczywistości. Zaprosiliśmy twórczynie i twórców, którzy zaistnieli na scenach polskich, ale nie krakowskich. To 6 reżyserek i reżyserów młodego pokolenia. Zaproponowaliśmy też nazwiska znane i cenione. Artyści zaproponowali interesujące dla nich teksty i tematy. To często klasyczne jeśli chodzi o wierność oryginałowi inscenizacje, jak w przypadku „Ptaków” w reż. Jana Klaty – mówi Beniamin M. Bukowski, zastępca dyrektora ds. artystycznych.
„Nie uciekamy”
Na narodowej scenie widzowie zobaczą również „Art of living” w reż. Katarzyny Kalwat, „Baśń o wężowym sercu” wg powieści Radka Raka w reż. Judyty Berłowskiej, SNL, czyli „Sen Nocy letniej” Szekspira w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego, „Salome” Oskara Wilde’a w reż. Kuby Kowalskiego, „Marzenia Polskie – Reves polonais” wg twórczości Michała Bałuckiego w reż. Jędrzeja Piaskowskiego, „Orlando” wg Virginii Woolf w reż. Katarzyny Minkowskiej, sztuka Marty Konarzewskiej, którą wyreżyseruje Ewa Kaim i „Wymazywanie” wg Thomasa Bernharda w reż. Klaudii Hartung-Wójciak.
– Nie uciekamy od tematów, które w pewien sposób dyskutują, walczą , kłócą się albo odświeżają formułę tego, co znają widzowie. Tak będzie w przypadku Thomasa Bernharda, który ma olbrzymią tradycję w tym teatrze, a który zostanie twórczo zinterpretowany przez reżyserkę – zaznacza Bukowski.
Współpraca zagraniczna
Ważną rolę będzie również odgrywać współpraca zagraniczna. W założeniu spektakle Starego Teatru mają być prezentowane podczas międzynarodowych festiwali teatralnych, dlatego też instytucja będzie w każdym kolejnym sezonie produkować przynajmniej jeden spektakl teatralny reżyserowany przez artystkę lub artystę spoza Polski.
– Pierwszym z twórców, którego udało nam się zaprosić do współpracy jest Thom Luz, szwajcarski reżyser budujący swoje spektakle na styku teatru dramatycznego, instalacji artystycznych i awangardowej muzyczności – mówi Tomasz Kireńczuk, kurator festiwali międzynarodowych.
W kolejnym sezonie teatr chce zainaugurować nowy międzynarodowy przegląd teatralny.
Teatr przygotowuje również propozycje koncertów w oparciu o literaturę muzyczną pisaną i przechowywaną w archiwum teatru.