3 mln kierowców skorzystało z Trasy Łagiewnickiej. Teraz czas na naprawy i kolejną budowę

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Przez pół roku z Trasy Łagiewnickiej skorzystało trzy miliony kierowców. Dziennie drogę pokonuje średnio 19 tysięcy samochodów.

Pod koniec sierpnia zeszłego roku, po blisko czterech latach budowy, licząca 3,5 kilometra Trasa Łagiewnicka została udostępniona kierowcom. Niemal 60 procent drogi umieszczono w tunelach pod terenami sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach czy ulicą Zakopiańską. Lwią część pieniędzy pochłonęła budowa jezdni wraz pięcioma węzłami drogowymi, pięciokilometrowym odcinkiem dróg dla rowerów oraz aranżacją terenów rekreacyjnych. Przy okazji powstała – to element dofinansowany z bezzwrotnych środków Unii Europejskiej – licząca 1,7 kilometra linia tramwajowa, która łączy pętlę na Kurdwanowie z ulicą Zakopiańską.

19 tysięcy samochodów w ciągu doby

W ramach inwestycji powstała nowa linia tramwajowa od długości 1,7 km
W ramach inwestycji powstała nowa linia tramwajowa od długości 1,7 km

– W ciągu doby z Trasy Łagiewnickiej przejeżdża średnio 19 tysięcy samochodów – mówi dla LoveKraków.pl Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka. – Nie jesteśmy zaskoczeni tym wynikiem, bo nasza droga miała umożliwić sprawne przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi węzłami drogowymi w ramach ruchu międzydzielnicowego – deklaruje. Dla porównania, w ciągu doby (badanie przeprowadzono 11 stycznia) z jezdni mostu Dębnickiego w kierunku ronda Grunwaldzkiego korzystało 33 tysięce kierowców.

Przedstawiciel spółki mówi, że nie spodziewają się na razie wzrostu ruchu na odcinkach Trasy Łagiewnickiej. Ten może się zwiększyć, jeśli miasto uporałoby się z budową ulicy 8 Pułku Ułanów, która miałaby połączyć ulicę Zawiłą ze skrzyżowaniem ulic Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. W tym roku urzędnicy Zarządu Inwestycji Miejskich chcieliby dysponować wszystkimi pozwoleniami administracyjnymi, co mogłoby umożliwić ogłoszenie w przyszłym roku przetargu na znalezienie wykonawcy inwestycji.

Budowa nawrotki

Jednak wcześniej pracownicy miejskiej spółki zajmą się wykonaniem nawrotki na ulicy Witosa, tuż za skrzyżowaniem z ulicą Beskidzką i Halszki. Wszystko po to, aby samochody wyjeżdzające z trasy mogły dostać się na ulicę Beskidzką. Teraz kierowcy muszą nadrobić ok. 1,6 kilometra, aby dostać się na Wolę Duchacką.

– Nie jest to bardzo skomplikowane zadanie, więc na przełomie marca i kwietnia chcemy ogłosić przetarg, a sama inwestycja mogłaby się skończyć jeszcze w tym lub w pierwszej połowie przyszłego roku. Jednak nie chcemy wykonywać tego zadania w trakcie igrzysk europejskich (koniec czerwca i początek lipca – red.), aby nie generować zbędnych utrudnień – informuje Migdał.

Przeciekające tunele

W marcu drogowcy mają zająć się uszczelnieniem przeciekających tuneli
W marcu drogowcy mają zająć się uszczelnieniem przeciekających tuneli

Oddanie pół roku temu infrastruktury nie obeszło się bez usterek. Po zaledwie kilku tygodniach zaczęły przeciekać ściany tuneli. W ramach gwarancji uszczelnianiem stropów ma zająć się generalny wykonawca firma Budimex. Prace będę polegać na wstrzykiwaniu specjalnych substancji, które spowodują, że woda nie będzie dostawać się w łączenia ścian szczelinowych.

– Prace rozpoczną się w marcu – zapewnia przedstawiciel spółki. Tłumaczy, że woda w tunelach nie jest niczym zaskakującym. – Braliśmy pod uwagę taką możliwość. Zastosowana technologia ścian szczelinowych dopuszcza po wylaniu konstrukcji betonowej i usunięciu gruntu z wnętrza tunelu, występowanie lokalnych przesiąków wody. Są one eliminowane poprzez wtłaczanie pod ciśnieniem żywic, która po stwardnieniu uszczelniana miejsce, w którym nie jest zapewniona szczelność przez zamontowaną izolacje gumową. Przecież mamy do czynienia z ruchami związanymi z osiadaniem elementów tuneli oraz ruchami termicznymi, które nasiliły się w okresie jesiennym i zimowym. Tunel jest tak naprawdę poprowadzony poniżej poziomu wód gruntowych – podkreśla Krzysztof Migdał.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Łagiewniki-Borek Fałęcki Podgórze Duchackie