APCOA Parking Polska ukarane. Kwota opiewa na setki tysięcy złotych

Zdjęcie przykładowe fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował, że operator parkingów musi zapłacić 820 tys. złotych za praktyki niezgodne z prawem. Chodzi o kwestie związane m.in. z reklamacjami.

APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. UOKiK zajął się spółką z uwagi na docierające do urzędu skargi na działanie firmy. Prezes UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Urząd stwierdził, że APCOA ograniczała klientom sposoby składania reklamacji. Można to było robić jedynie przez formularz na stronie internetowej lub listownie, wysyłając pismo do siedziby spółki. Zdaniem UOKiK-u firma powinna dopuścić możliwość składania reklamacji osobiście oraz za pomocą maila.

Czas gra rolę

– Ponadto, spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni – stwierdza UOKiK.

Prezes UOKiK: Informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne

Urzędowi nie spodobała się również praktyka informowania klientów, iż jeśli nie zapłacą opłaty dodatkowej, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego.

– Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat – informuje UOKiK.

– Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

APCOA po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie.

News will be here