Radni dzielnicy Krowodrza chcą zmiany nazwy stacji PKP Kraków Łobzów. Argumentują, że nie leży ona na terenie Łobzowa, tylko Krowodrzy i tak właśnie powinna się nazywać. Do ich propozycji musi się najpierw przychylić rada miasta, a następnie zarządca infrastruktury, czyli PKP PLK SA.
Za propozycją zmiany nazwy przemawia – zdaniem radnych – z jednej strony sama historia, z drugiej promocja obecnej dzielnicy V. – Stacja PKP o obecnej nazwie Łobzów zlokalizowana jest zarówno na terenie historycznej wsi Krowodrza, jak i obecnej dzielnicy V Krowodrza. Wnioskowana zmiana poprawi rozpoznawalność stacji w topografii miasta – napisali autorzy uchwały w uzasadnieniu.
Łobzów leży gdzie indziej
– Sama wieś Krowodrza, która w 1910 roku została włączona do Krakowa, znajdowała się głównie po północnej i południowej stronie ulicy Mazowieckiej, a więc właśnie w najbliższym sąsiedztwie stacji – argumentuje radny Piotr Klimowicz, pomysłodawca uchwały.
Propozycja zyskuje poparcie ze strony znawców historii miasta. – Myślę, że to dobry pomysł – ocenia Mieczysław Czuma, autor wielu książek o Krakowie. – Nazwa Łobzów łączy się z zamkiem Wazów, w którym teraz swoją siedzibę ma Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej. Linia kolejowa przebiega natomiast właśnie przez Krowodrzę. Oczekiwanie, które stawiają radni, jest uzasadnione – mówi.
W Łagiewnikach się udało
Wszystko zależy teraz od rady miasta, bo jej opinia musi zostać dołączona do wniosku o zmianę nazwy. – Wnioskodawca powinien złożyć wniosek do PKP PLK S.A. wraz z propozycją nazwy i szczegółowym uzasadnieniem zmiany – informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.
Radny Piotr Klimowicz zakłada, że postulat uda się zrealizować i podaje przykład . – Przez wiele dziesiątek lat obok sanktuarium w Łagiewnikach była stacja, która nazywała się „Borek Fałęcki”. Stosunkowo niedawno została zmieniona na „Łagiewniki”, zgodnie ze stanem faktycznym. Tak więc zmiana jest jak najbardziej możliwa – mówi.
Stacja Kraków Łobzów przechodzi remont związany z przebudową całej linii kolejowej do Balic. – Obecnie trwają prace związane z budową torów i rozjazdów oraz peronu, dojść do peronu i wind – wylicza Dorota Szalacha. Zakończenie inwestycji jest planowane na III-IV kwartał tego roku.