Co się dzieje z budynkami po zlikwidowanych szkołach?

Licea, gimnazja, szkoły specjalne, podstawówki – jak wykorzystywane są budynki po likwidacji placówek oświatowych? Urząd Miasta przekazuje je jednostkom katolickim, fundacjom lub ZIKiT-owi. Część z nieużytkowanych lokali wciąż czeka na nowych właścicieli.

Kiedy 11 lipca 2012 roku Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie ustalenia kierunków działania dla prezydenta miasta w zakresie gospodarowania budynkami po zlikwidowanych lub przeniesionych szkołach, podjęto szereg działań związanych z placówkami oświatowymi, które zostały uznane za zbędne dla potrzeb Krakowa. Takim sposobem zlikwidowano gimnazja, szkoły podstawowe czy licea.

Gimnazja dla religii i KBF

Mieszczące się przy ulicy Chełmońskiego 24 Gimnazjum nr 14 im. Jana Kasprowicza zostało przejęte przez Zarząd Budynków Komunalnych. Prezydent Jacek Majchrowski wyraził zgodę, aby z pomieszczeń w dawnej szkole korzystał zarówno ZBK jak i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Po zakończeniu niezbędnych prac budowlanych, mających na celu adaptację pomieszczeń, obie jednostki przeniosły swoje siedziby z nieruchomości prywatnych do budynku będącego własnością miasta. – To przyczyni się do znacznych oszczędności w zakresie wydatków bieżących z budżetu gminy – mówił prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski.

Natomiast Gimnazjum nr 31, które mieściło się przy ul. Spółdzielców 5, zostało użyczone Towarzystwu Jezusowemu Prowincji Polski Południowej w celu prowadzenia w placówce publicznego Gimnazjum Jezuitów im. Św. Stanisława Kostki do czasu ustanowienia prawa użytkowania.

Budynek przy ul. Bulwarowej 33, gdzie mieściło się Gimnazjum nr 50, 7 września 2012 roku został przekazany na jeden rok do użytku Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej. Teraz obiekt używany jest w celach oświatowych. – Budynek przekazano na rzecz Domu Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego Prowincji Chrystusa Króla w Krakowie – informuje Filip Szatanik z UMK.

Po likwidacji szkół – fundacje i przedszkola

Zespół Szkół Specjalnych nr 4 przy ul. Senatorskiej 9 został bezprzetargowo przeznaczony do wynajęcia na rzecz Fundacji WENA. Umowa najmu wygasła się 23 września. Rada Miasta wyraziła zgodę na sprzedaż budynku.

XXVII Liceum Ogólnokształcące mieszczące się przy ul. Krowoderskiej 17 także zostało przekazane na rzecz fundacji. W wyniku aukcji na najem lokali użytkowych przeprowadzonej przez Zarząd Budynków Komunalnych kamienicę wynajęła Fundacja na Rzecz Rozwoju Turystyki Miasta Krakowa. – Natomiast jeśli chodzi o XVI Liceum Ogólnokształcące przy os. Willowym 35, planowane jest przekazanie budynku dla Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu – mówi Szatanik.

Internat Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 5 został zaproponowany do wykorzystania na potrzeby Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub dla potrzeb placówek kultury, jednak z uwagi na koszty adaptacji budynku na takie cele oraz jego funkcjonalność propozycja ta została odrzucona. Również w tym przypadku Rada Miasta podjęła decyzję o sprzedaży obiektu.

Filia Szkoły Podstawowej nr 43, mieszcząca się ul. Zbydniowicka 1, w związku z likwidacją nieruchomość została zaproponowana Związkowi Harcerstwa Polskiego Chorągiew Krakowska w celu przeniesienia siedziby z ul. Emaus 30. ZHP nie zgodził się jednak na wskazaną lokalizację, dlatego Wydział Edukacji UMK zaproponował, aby w budynku mieściło się przedszkole bądź żłobek. Obecnie administratorem obiektu jest Zarząd Budynków Komunalnych, a dawna szkoła została wynajęta na prowadzenie niepublicznego przedszkola.