Aplikacje mobilne mKKM i mKK oraz portal Elektroniczne Konto Pasażera zostały ponownie uruchomione – przekazało w mediach społecznościowych Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
Od teraz pasażerowie mogą korzystać z pełnej oferty biletów okresowych, w tym biletów zniżkowych dla mieszkańców oraz metropolitalnych. Bilety zakupione w aplikacjach można również okazywać podczas kontroli.
– Dzięki nieprzerwanej pracy w zakresie weryfikacji i testów mogliśmy uruchomić działanie tych aplikacji już dzisiaj. Zależało nam na tym, aby zrobić to jak najszybciej, ale cały czas zdajemy sobie sprawę, że cyberprzestępcy mogą planować kolejne ataki – przekazali przedstawiciele MPK.
Mimo przywrócenia funkcjonalności, system może chwilowo nie generować potwierdzeń mailowych dla niektórych domen. Brak potwierdzenia nie wpływa jednak na ważność zakupionych biletów – warto sprawdzić ich obecność w aplikacji po dokonaniu zakupu.
Szybka reakcja na cyberatak
Przywrócenie systemów informatycznych było możliwe dzięki intensywnej pracy specjalistów z MPK, Centrum Obsługi Informatycznej UMK, firm zewnętrznych oraz służb Ministerstwa Cyfryzacji, w tym NASK. Działania rozpoczęto natychmiast po zakończeniu śledztwa i zabezpieczeniu dowodów przez służby ds. cyberprzestępczości.
Atak międzynarodowej grupy cyberprzestępczej, powiązanej ze Wschodem, miał na celu zniszczenie systemów informatycznych MPK w Krakowie. Dzięki determinacji informatyków i partnerów udało się przywrócić funkcjonalność aplikacji w krótkim czasie – podkreśla w mediach miejski przewoźnik.
Podziękowania dla pasażerów
Przedstawiciele MPK dziękują pasażerom za zrozumienie i cierpliwość, przepraszając za wszelkie niedogodności związane z czasowym brakiem dostępu do aplikacji. Zapewniają jednocześnie, że stale monitorują systemy, aby zapobiec kolejnym atakom.
Więcej o ataku hakerów można przeczytać tutaj: