Dwie inwestycje planowane na I obwodnicy mają wiele elementów wspólnych. W obydwu przypadkach chodzi o całkowitą przebudowę obecnych skrzyżowań, które są bardzo mocno obciążone ruchem tramwajowym, a równocześnie nie były przebudowywane wtedy, gdy swój wygląd zmieniały ulice Podwale i Dunajewskiego. Dopiero teraz miasto dokończy rozpoczęty wówczas proces i przesunie torowisko bliżej Plant, dzięki czemu nie będą już potrzebne spowalniające przejazd kontrałuki. Ta zmiana umożliwi też poprawienie układu torów na skrzyżowaniach w taki sposób, by ułatwić mijanie się tramwajów.
W obydwu przypadkach nie skończy się na samych skrzyżowaniach. W pierwszym przypadku roboty obejmą też odcinek ul. Piłsudskiego oraz fragment ul. Straszewskiego aż do okolic przystanku Filharmonia. To będzie się wiązało ze zmianą w organizacji ruchu: podobnie jak wcześniej na ul. Basztowej, Dunajewskiego i Podwale, również na ul. Straszewskiego kierowcy będą mogli się poruszać tylko w jednym kierunku (od Piłsudskiego do Filharmonii), a w przeciwnym kierunku będzie wyznaczony pas dla rowerów.
Z kolei w przypadku skrzyżowania pod Bagatelą, przebudowa czeka cały odcinek ul. Karmelickiej aż do rejonu skrzyżowań z ulicami Garbarską i Rajską. Organizacja ruchu pozostanie bez większych zmian, ale miejsca postojowe po stronie teatru zostaną zlikwidowane. Zmieni się też układ zieleni, ale nie jej ilość.
Z Piłsudskiego pójdzie szybciej
Zanim rozpoczną się prace w dużej skali, zarząd dróg planuje wymienić tory na ul. Franciszkańskiej. Tam ingerencja będzie mniejsza, ale i tak spowoduje spore zmiany w ruchu, ponieważ tramwaje będą musiały zostać skierowane na objazdy. Dojazd do Salwatora będzie zachowany, dzięki temu, że wcześniej wykonana została już część skrzyżowania przy Filharmonii.
Według opublikowanej niedawno tabeli, prace na ul. Straszewskiego i Piłsudskiego są natomiast planowane od połowy czerwca do końca stycznia 2026 roku. W tym przypadku jest mniej niewiadomych niż w przypadku ul. Karmelickiej. Wybrany wykonawca otrzyma od razu przygotowany przez urzędników projekt organizacji ruchu. Wiadomo już, że na cały okres prac ten odcinek torów zostanie wyłączony z ruchu. Tramwaje nie przejadą więc pomiędzy Bagatelą i Filharmonią, nie dojadą także do Cichego Kącika. Rowerzyści zostaną skierowani na objazd Plantami, a kierowcy – na objazd ul. Retoryka i Zwierzyniecką lub Garncarską.
Jednak z nowej kostki
Zarówno na jednym i na drugim węźle torowisko zostanie wykonane z przygotowanych wcześniej prefabrykatów. O ile jednak przy Collegium Novum będzie to stosunkowo proste, o tyle przy Bagateli i na ul. Karmelickiej mają zostać zamontowane płyty, w które wcześniej wmontowane zostaną granitowe kostki. Taki wymóg postawił konserwator zabytków. Założenie jest takie, że taka technologia pozwoli na uzyskanie znacznie większej trwałości niż w przypadku standardowego układania kostek, które potem bardzo szybko się wykruszają.
Jeszcze niedawno urzędnicy zapowiadali, że w płytach trzeba będzie ułożyć dotychczasową kostkę. To mocno komplikowało plany: wykonawca musiałby najpierw zdemontować obecną nawierzchnię (co już spowodowałoby utrudnienia w ruchu), następnie trzeba byłoby odczekać na wykonanie płyt, a dopiero na końcu je zamontować.
Jak się dowiedzieliśmy, w tej sprawie pojawiły się jednak nowe ustalenia. – Udało nam się ustalić z wojewódzką konserwator zabytków, że możemy użyć nowej kostki, pod warunkiem, że będzie taka sama jak dotychczasowa i tak samo ułożona. To ułatwi pierwszy etap inwestycji i ograniczy utrudnienia – informuje Magda Rutkowska, zastępca dyrektora ds. inwestycji w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa. Sam główny ciąg I obwodnicy, pomiędzy ulicami Dunajewskiego i Podwale, ma nawierzchnię asfaltową i pozostanie tak również po przebudowie.
3,5 miesiąca bez tramwajów na I obwodnicy
Prace przy Bagateli będą mogły się rozpocząć dopiero po zakończeniu tych przy Piłsudskiego. – Okres zimowy jest przewidziany na przygotowanie organizacji ruchu i docelowych elementów torowiska. Zasadnicze utrudnienia nie zaczną się wcześniej niż na wiosnę – zapowiada dyrektor.
Co to wszystko oznacza dla pasażerów? – Chcemy, żeby przebudowa torowiska na I obwodnicy odbywała się w okresie letnim, żeby później ten ruch został udrożniony. Będziemy też oczekiwać, żeby jak najszybciej wykonać odcinek pomiędzy ulicami Garbarską i Rajską, w celu udrożnienia przejazdu i np. zapewnienia możliwości przejazdu komunikacji zastępczej – dodaje. Ruch tramwajowy na I obwodnicy byłby w tym scenariuszu wyłączony od połowy czerwca do końca września. Nie ma na tym etapie szczegółów co do tego, jak zostanie zorganizowana komunikacja do Bronowic.
Według obecnych założeń, roboty przy Bagateli mają potrwać do końca listopada. Sam okres głównych prac byłby więc podobny jak przy Piłsudskiego, natomiast w związku z tym, że w płyty torowe będzie można wmontować inną kostkę niż ta która jest obecnie na skrzyżowaniu, pierwszy etap prac będzie wiązał się z mniejszymi utrudnieniami, niż pierwotnie zakładano. Jest to możliwe dzięki dobrej współpracy z wojewódzką konserwator zabytków. Roboty łącznie zajmą ok. 11 miesięcy.