W Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie ogłoszono start międzynarodowego konkursu „Powrót Rafaela”. To projekt łączący sztukę dawnych mistrzów z nowoczesną technologią.
Uczestnicy z całego świata mogą stworzyć własny cyfrowy autoportret inspirowany legendarnym „Portretem młodzieńca” autorstwa Rafaela Santi – z pomocą innowacyjnej aplikacji Glaze.
Za przedsięwzięciem stoi Robert Latoś – malarz, twórca cyfrowy i współtwórca aplikacji Glaze – we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie. Celem projektu jest nie tylko promocja sztuki, ale także umożliwienie jej doświadczania w zupełnie nowy sposób, dostępny dla każdego, niezależnie od posiadanych narzędzi czy umiejętności technicznych.
Cyfrowa sztaluga, renesansowa dusza
Aplikacja Glaze, której uczestnicy konkursu będą używać, to cyfrowe narzędzie stworzone z myślą o jak najwierniejszym odwzorowaniu tradycyjnych technik malarskich. – Jest to aplikacja malarska, która jest wiernym przeniesieniem technologii, jakiej używali dawni mistrzowie w swoim warsztacie. Cofamy się w czasie do warsztatu XVI-wiecznego artysty, używamy tych samych pigmentów, tych samych barw, zasad fizyki, mierzymy się z procesem, inspirując się dawnym malarstwem, opowiadamy o sobie – mówi Robert Latoś w rozmowie z LoveKraków.pl.
Twórca podkreśla, że dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii cyfrowej, możliwe stało się bardzo realistyczne oddanie zachowania farby, światła i płynów, co do tej pory było dostępne wyłącznie w rzeczywistym warsztacie malarskim. Glaze symuluje te procesy w sposób, który pozwala użytkownikowi poczuć się jak prawdziwy artysta renesansu – bez pędzla w dłoni i fizycznej palety barw. Dzięki temu rozwiązaniu, edukacja artystyczna może stać się bardziej angażująca, a kolekcje muzealne – bardziej zrozumiałe i dostępne dla szerokiego grona odbiorców, w tym dzieci i młodzieży.
Zadanie konkursowe jest jedno: stworzyć autoportret inspirowany dziełem Rafaela Santi. Twórcy nie narzucają stylu ani ścisłych wytycznych – sugerowana jest jedynie kompozycja, a głównym narzędziem jest właśnie aplikacja Glaze.
Na autoportrety organizatorzy czekają do 20 października 2025 roku. Więcej informacji o konkursie można znaleźć tutaj.
Aplikacja, zaprojektowana z myślą o edukacji, dostępna jest w bardzo przystępnej cenie, a w wybrane dni – bezpłatnie. Muzeum Czartoryskich będzie informować o terminach, w których można ją pobrać bez opłat.
Na ten moment Glaze działa na tabletach Apple i najlepiej współpracuje z rysikiem, co pozwala na pełne wykorzystanie jej możliwości.
Droga do stworzenia aplikacji była długa i wymagająca, jak wspomina Latoś. Firma odpowiedzialna za Glaze powstała w 2019 roku, jednak – jak przyznaje Latoś – prace trwały znacznie dłużej niż początkowo zakładano. Twórcy spędzili trzy lata na badaniach naukowych oraz rok na zmaganiach z problemami technicznymi. Finalna wersja aplikacji została opublikowana dopiero pod koniec 2024 roku.
Jak podkreślają twórcy aplikacji, Glaze staje się narzędziem, które nie tylko umożliwia udział w międzynarodowym konkursie, ale również może zrewolucjonizować sposób, w jaki uczymy się i doświadczamy sztuki.