Estakady sprawdzone. Pierwszy raz wjechał na nie pociąg [ZDJĘCIA]

fot. PKP PLK

Miniony weekend przyniósł ważny moment na budowie estakad kolejowych w centrum miasta. Przeszły testy obciążenia z użyciem lokomotywy, a nieco później mógł już na nie wjechać pierwszy pociąg dowożący kruszywo.

Jak tłumaczy Robert Żabiński z firmy Strabag, wszystkie obiekty mostowe muszą przejść tego rodzaju próbę. Mosty drogowe sprawdza się najczęściej przy pomocy wyładowanych materiałem ciężarówek, a kolejowe – z pomocą jednej lub dwóch spiętych ze sobą lokomotyw.

W sobotę i niedzielę taką 116-tonową lokomotywę mogli zobaczyć mieszkańcy przechodzący w pobliżu nowych estakad kolejowych między ulicami Kopernika, Grzegórzecką i Miodową. Był to pierwszy pojazd, jaki przejechał nowym torem ułożonym niedawno na ogromnym betonowym obiekcie.

Sprawdzana była nie tylko estakada, ale i wiadukty znajdujące się na tej trasie: nowe nad ul. Kopernika i ul. Miodową oraz poszerzony zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką.

Po co to wszystko?

– Obiekt obciążony ulega ugięciu. My mierzymy to ugięcie i sprawdzamy, czy jest ono zgodne z ugięciem założonym przez projektanta. To mówi nam o tym, czy obiekt jest prawidłowo wykonany – mówi Żabiński.

Testy wypadły pomyślnie. Dzięki temu na estakadach mógł się po raz pierwszy pojawić pociąg towarowy wypełniony kruszywem. Nie był to już elementem sprawdzania konstrukcji, tylko po prostu dostawa materiału, którą można już było przeprowadzić w ten sposób.

– Na razie wykonane zostały próby statyczne. Lokomotywa wjeżdżała i obciążała odpowiednie przęsła obiektów. Czeka nas jeszcze próba dynamiczna, podczas której będziemy ponownie badać obiekt, ale już podczas przejazdu pociągu. Ale to stanie się dopiero pod koniec kontraktu, ponieważ trzeba wtedy rozwinąć odpowiednią prędkość – wyjaśnia przedstawiciel wykonawcy.

Wkrótce regularne kursy

Niedawne testy to znak, że coraz bliżej jest moment, w którym ruch pociągów zostanie przeniesiony ze starego nasypu na estakady. – Zakładamy, że pierwsze pociągi zaczną po nich kursować w lipcu – zapowiada Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Przed wykonawcą jeszcze m.in. montaż słupów i sieci trakcyjnej, a także systemów sterowania ruchem.

Przełożenie ruchu na estakady pozwoli rozpocząć rozbiórkę starego nasypu i budowę drugiej części estakad, pod trzy kolejne tory. Główne prace zakończą się na przełomie 2020 i 2021 roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Grzegórzki