Kraków kolebką kształcenia specjalistów lotniczych? „Rynek pracy wciąga natychmiast”

fot. Krzysztof Kalinowski

Osoby z uprawnieniami mechaników lotniczych rynek pracy obecnie wciąga natychmiast – mówią przedstawiciele Aeroklubu Krakowskiego, który zaczyna współpracę z Politechniką Krakowską. W planach kształcenie specjalistów i rozwój lotniska w Pobiedniku.

Wspólne badania, projekty architektoniczne, praktyki studenckie, rozwój kompetencji i „wspólne działania dla zrównoważonego gospodarowania lotniskiem w Pobiedniku Wielkim” – to podstawowe założenia podpisanego właśnie porozumienia o współpracy pomiędzy Politechniką Krakowską i Aeroklubem Krakowskim. Jak podaje uczelnia, „podstawą kooperacji jest przekonanie obu partnerów, że Kraków może stać jednym z ważnych ośrodków kształcenia specjalistów lotniczych w Europie”.

Rozbudowa obiektów w Pobiedniku lo

Na czym dokładnie ma polegać współpraca? Między innymi na prowadzeniu prac badawczych i dyplomowych przy wykorzystaniu dostępnych w Aeroklubie jednostek lotniczych, wspólnych działaniach wystawienniczych i edukacyjnych, czy inwentaryzacji, skanowaniu i rozbudowie obiektów na terenie lotniska w Pobiedniku Wielkim. Architekci PK mają wspierać Aeroklub w pracy nad projektami budowy nowych obiektów oraz zagospodarowania zieleni na terenie lotniska.

– Planujemy działania zarówno o charakterze dydaktycznym, jak i badawczym. Dotyczyć będą one opracowań studialnych oraz projektów związanych z zagadnieniami planistycznymi, urbanistycznymi, krajobrazowymi, architektonicznymi i konserwatorskimi. Niewątpliwie współpracować będziemy też ze specjalistami z innych wydziałów PK – deklaruje prof. Magdalena Kozień-Woźniak, dziekan Wydziału Architektury PK.

Podpisanie umowy/mat. prasowe
Podpisanie umowy/mat. prasowe

We współpracę zaangażować się również mają specjaliści Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki PK, w planach jest bowiem wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zaopatrzenia budynków Aeroklubu w energię elektryczną, ciepło i ciepłą wodę użytkową, instalacja bazujących na OZE układów wentylacji i klimatyzacji oraz wspólne działania mające na celu pozyskanie wykładowców i praktyków o wysokiej renomie, działających w obszarze transportu lotniczego oraz budowy i eksploatacji samolotów. – Przewidujemy wsparcie naszego partnera na etapie planowania i przy tworzeniu na terenie Aeroklubu rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury. Mogę zdradzić, że wstępnie rozważamy ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła gruntowe i powietrzne oraz farmy wiatrowe – zapowiada prof. Sławomir Grądziel, dziekan Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki PK.

Nowy kierunek?

W Aeroklubie powstać ma także specjalne stanowisko dydaktyczne, gdzie praktyki będą odbywać studenci Wydziału Mechanicznego, na uczelni natomiast prowadzone będą zajęcia z zakresu mechaniki lotniczej. – Mając na uwadze nasze doświadczenia związane z kierunkami dotyczącymi eksploatacji pojazdów szynowych i samochodowych rozważamy możliwość uruchomienia kierunku idącego w branżę lotniczą. Konkretnie związanego eksploatacją silników lotniczych – zapowiada prof. Marek S. Kozień, dziekan Wydziału Mechanicznego PK.

Zarówno zdaniem przedstawicieli Aeroklubu jak i innych ekspertów branży, sektor lotniczy potrzebuje pilnie specjalistów, zwłaszcza z obszaru mechaniki samolotów.

– Nie ma możliwości rozwoju rynku lotniczego bez rozwoju całego zaplecza technicznego: mechaników, obsługi naziemnej czy dedykowanych ośrodków do certyfikacji sprzętu. Osoby z uprawnieniami mechaników lotniczych rynek pracy obecnie wciąga natychmiast. Kraków jest kolebką kształcenia specjalistów lotniczych dzięki bazie Ryanair’a, ale my też chcemy wykroić kawałek tego tortu i widzimy Politechnikę Krakowską jako oczywistego ku temu partnera – mówi Adrian Król, prezes Zarządu Aeroklubu Krakowskiego.