Krakowscy studenci tworzą cyfrową bazę wiedzy akademickiej

Sesja egzaminacyjna 20 lat temu – studenci łykający biblioteczny kurz i tracący wzrok przy świetle czytelnianych żarówek. Sesja dzisiaj – laptop ogrzewający kolana i bezpośredni dostęp do olbrzymiej bazy danych. Co takiego zmieniło się na przestrzeni lat?


Sesja, sesja i tony makulatury

Typowa przedsesyjna scena - akademicki pokój skrzętnie zasypany stosem tłusto zadrukowanych kartek a4. Gdy egzaminacyjna kampania zakończy się sukcesem (co następuje prędzej czy później), hasło przewodnie „zdobywamy wiedzę” przekuwane jest automatycznie na „oddamy makulaturę”. I tak przez kolejnych kilka lat – jeśli jednak przykładowy studencki pokój przemnożymy przez liczbę uczących się na polskich uniwersytetach, anegdotyczny problem papierniczy przybiera globalną miarę. Coraz większa dostępność cyfrowych technologii zmienia archaiczne już nieco  podejście „skseruj i zapomnij” - pokłady informacji przechowywane dotąd w studenckich kajetach i na powielanych kartkach mogą spokojnie rosnąć w gigabajty danych w laptopach. Lub też na ogólnodostępnych zewnętrznych serwerach – taką możliwość oferuje notatek.pl.

Wiedza akademicka w chmurze

Idea portalu gromadzącego notatki z wykładów narodziła się wśród krakowskich studentów Uniwersytetu Ekonomicznego. Brak w środowisku akademickim jednej wspólnej platformy, za pomocą której studenci mogliby dzielić się swoimi notatkami, zaowocował powstaniem serwisu.

Naszym nadrzędnym celem jest stworzenie bezpłatnej, ogólnopolskiej bazy plików, wysokiej jakości, opisanych i  skatalogowanych mówi Przemek Kadula, który powołał do życia portal Notatek.pl.

Oszczędność czasu i pieniędzy jak również ekologiczny aspekt gromadzenia zdigitalizowanych notatek to kolejne argumenty przyświecające idei portalu, której poparcie odzwierciedla się w ponad 60 000 zarejestrowanych użytkowników. Mając na celu ciągły rozwój serwisu, do życia został powołany projekt o nazwie Kampus Team, zrzeszający studentów wspierających misję tworzenia bazy wartościowych plików. Kampus Team działa w całej Polsce, stawiając w rozpoczynającym się letnim semestrze, ambitny cel poszerzenia bazy o kolejne 100 000 notatek.

Społeczna odpowiedzialność kluczem do sukcesu

Jak zatem wygląda strona biznesowa działania Notatka? Użytkownicy nie ponoszą żadnych kosztów – serwis działa w oparciu o reklamodawców. Portal obok tradycyjnej formy reklamy, oferuje ciekawy sposób promocji w każdej, pobieranej notatce. Charakter strony czyni z niej również bardzo sprecyzowane medium dotarcia do właściwej grupy docelowej jaką jest społeczność studencka, coraz mocniej licząca się jako dynamiczna i liczna grupa konsumentów. Wiedzą o tym przedsiębiorcy, którzy już zasponsorowali studentom notatki. Działa tutaj zasada obopólnej korzyści – studenci otrzymują nieograniczony dostęp do potrzebnych im treści, firmy – przestrzeń dla nieprzytłaczającego przekazu reklamowego. Wymiana jest prosta i uczciwa, a serwis otwarty dla wszystkich zainteresowanych: studentów, wykładowców i przedsiębiorców. Szczytna idea wspierana przez społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorców jako marketingowe oręże – to sprawdza się zawsze.

Artykuł sponsorowany