Luty w teatrze i muzeach. Premiery w Starym Teatrze i Grotesce, nowe wystawy w MOCAK-u i Muzeum Narodowym

W lutym w Teatrze Słowackiego zobaczymy spektakl fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
Mroźny luty nie oznacza, że równie chłodem powieje w muzeach i teatrach. Na teatralnych scenach sporo przedstawień, a w muzeach – nowe wystawy.

„Murem za kobietą. Rzecz o Barbarze Ubryk”, „Kora. Boska” oraz „Sex, dragi i apetyt na destrukcje”. Tymi spektaklami Teatr Nowy Proxima otwiera kolejny miesiąc 2022 roku. W repertuarze również „Mały Książę” w reż. Piotra Siekluckiego.

Historia Małego Księcia została tu skonstruowana na zderzeniu dwóch światów: świata wartości dziecka ze światem wartości, jakim hołdują dorośli.

– Nasz „Mały Książę” jest opowieścią o dojrzewaniu, potrzebie bliskości i czułości, a także historią o rozpadającym się świecie, o zaśmieceniu naszej planety, o klimatycznej katastrofie i śmierci. Mały Książę w nietypowym spotkaniu z Pilotem poznaje i diagnozuje naszą planetę, która nieuchronnie zmierza ku zagładzie – czytamy w opisie spektaklu.

Premiery, premiery

Sporo będzie się działo w Starym Teatrze. Luty będzie miesiącem premier. Widzowie zobaczą „Sen nocy letniej” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego, „Art. of living” w reż. Katarzyny Kalwat i „Operę mleczną” w reż. Mikołaja Grabowskiego.

Chociaż o Teatrze Słowackiego jest ostatnio głośno ze względu na spektakl „Dziady”, to w repertuarze również czeka sporo propozycji. To przede wszystkim spektakle, które powracają na fisz. Na liście spektakle takie jak „O kotach” w reż. Tomasza Cyza, „Hamlet” w reż. Bartosza Szydłowskiego, „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną” w reż. Pawła Świątka czy „Simona K. wołająca na puszczy” w reż. Anny Gryszkówny.

Teatr Ludowy zaprasza na „Iwonę, księżniczkę Burgunda” w reż. Cezarego Tomaszewskiego, „Wujaszka Wanię” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej, „Boską” w reż. Roberta Talarczyka i „Kolację dla głupca” w reż. Tadeusza Łomnickiego.

Historia Polski wg Sienkiewicza

„Kotka na gorącym blaszanym dachu”, „Pomoc domowa”, „Pensjonat Pana Bielańskiego”, „Bagatela śpiewa” i „Henryk Sienkiewicz. Greatest Hits” to z kolei propozycje Teatru Bagatela.

– „Henryk Sienkiewicz. Greatest Hits” to historia Polski według Henryka Sienkiewicza, specjalisty od optymizmu, w której Polacy przeglądają się w lustrze, stając się Rzymianami, walcząc pod Grunwaldem, rozpaczając nad losem biednego Janka Muzykanta i pijąc wódkę z rubasznym Zagłobą. Wszystko dzieje się tu naraz, wszystko się miesza, tworząc zupełnie wariacki kolaż, który dystansuje widzów od sztywnego myślenia o patriotyzmie i narodowych świętościach – tak mówi o spektaklu jego reżyser Krzysztof Materna.

Wśród lutowych propozycji Teatru Barakah znalazły się m.in. Nowa Rewia – „Come back”, pokazy spektaklu „Inni ludzie”. W teatrze nie brakuje muzycznych propozycji. 5 lutego przy Paulińskiej wystąpi kwintet Sublokator, grający alternatywnego rocka ze skłonnościami do improwizacji i post-punkową przeszłością.

Teatr Groteska od 5 lutego zaprasza na pokazy premierowego spektaklu „Detektyw Pozytywka” w reż. Katarzyny Deszcz, na podstawie „Wielkiej Księgi Detektywa Pozytywki” Grzegorza Kasdepke.

Łaźnia Nowa zapowiada, że z impetem wchodzi w 2022 rok. W lutym do repertuaru wracają ulubione spektakle nowohuckiego teatru.  Od 4 do 6 lutego widzowie będą mieli okazję zobaczyć spektakl „Ginczanka. Przepis na prostotę życia” w reż. Anny Gryszkówny.

Oprócz tego w repertuarze „Autobiografia na wszelki wypadek” w reż. Michała Buszewicza czy „Wieloryb The Globe” (reż. Eva Rysová) z Krzysztofem Globiszem w roli głównej.

Serena – traktat o samogłoskach

W Teatrze KTO można natomiast zobaczyć kolejne pokazy spektaklu „Serena – traktat o samogłoskach”. To instalacja teatralna Joanny Braun w reż. Katarzyny Anny Małachowskiej, inspirowana baśnią H.C. Andersena „Mała syrenka”.

–  Dla mnie jako autora teatru pozawerbalnego, posługującego się nie słowem, a obrazem i ciałem ludzkim, instalacja teatralna „Serena – traktat o samogłoskach” jest bardzo bliska, ponieważ dokładnie wpisuje się w szczególnie interesujący mnie nurt teatru ruchu. Spektakl ten jest autorskim dziełem Joanny Braun, która nosiła go w sercu dobre kilka lat (jeśli nie kilkanaście). Koncepcja „Sereny” bardzo długo dojrzewała, w końcu jednak Joanna powiedziała, że jest gotowa do pracy. Przedstawienie traktuje o mitologii syreny, przetworzonej, współczesnej – mówi Jerzy Zoń, dyrektor Teatru KTO.

Wystawa poświęcona Szymborskiej

1 lutego przypada dziesiąta rocznica śmierci polskiej noblistki Wisławy Szymborskiej. Tego dnia Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK otwiera wystawę poświęconą noblistce.

Widzowie zobaczą prace Krzysztofa M. Bednarskiego, Ryszarda Krynickiego, Beaty Stankiewicz i samej Szymborskiej.

– W ramach tegorocznej ekspozycji pokażemy większość wydań jej wierszy oraz książek napisanych o niej, również wydawnictwa obcojęzyczne. Będzie można też zobaczyć artefakty związane z jej osobą oraz wyklejanki – informuje Kamila Biedrońska z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

10 lutego Bunkier Sztuki otworzy wystawę prac krakowskiej artystki Małgorzaty Markiewicz. Ekspozycja poruszy ważne społecznie tematy - jednym z jej celów jest uwrażliwienie społeczeństwa na istniejące nierówności i wywołanie dyskusji na temat współczesnej roli kobiet w relacjach zawodowych, rodzinnych i społecznych.

Romantyczny Malczewski i mistrz rysunku Andrzej Radwański

„Należy do grona najwybitniejszych indywidualności sztuki polskiej, zajmuje szczególną pozycję w sztuce okresu Młodej Polski” – tak nadchodzącą wystawę „Jacek Malczewski. Romantyczny” zapowiada Muzeum Narodowe w Krakowie.

Ekspozycja zostanie otwarta 18 lutego w gmachu głównym MNK. Widzowie zobaczą ponad 150 prac Malczewskiego ze zbiorów muzealnych i prywatnych kolekcji.

Wcześniej, bo 12 lutego, nową wystawę otworzy Zamek Królewski na Wawelu. „Mistrzostwo rysunku. Andrzej Radwański (1711 – 1762)” to pokaz prac krakowskiego artysty, wykonanych głównie piórkiem lub pędzelkiem maczanym w czarnym, brązowym a niekiedy niebieskim tuszu.

Jego prace można podzielić można na kilka grup: początkowe i koncepcyjne, przygotowawcze i projektowe oraz kopie rycin czy studia dzieł innych autorów (m.in. rzeźb). Świadczy to o jego rozległym horyzoncie twórczym i otwartości na wzorce czerpane ze świata sztuki. Przykładem są tu powstałe w 1738 roku studia rysunkowe nad dekoracjami stiukowymi z kolegiaty akademickiej św. Anny w Krakowie.