Można zgłaszać porzucone hulajnogi. 163 punkty mobilności [MAPA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Każdy będzie mógł zgłosić nieprawidłowo zaparkowaną hulajnogę elektryczną, a współpracująca z miastem firma odwiezie ją we właściwe miejsce na koszt operatora. Na razie usługa będzie obowiązywać na obszarze nieco większym niż ten, który wyznacza druga obwodnica.

To pilotażowy, trzymiesięczny projekt, który będzie mógł być rozszerzony w 2024 roku.

Miasto postanowiło walczyć z zagracaniem przestrzeni publicznej przez elektryczne hulajnogi prywatnych operatorów, które stwarzały niebezpieczeństwo dla innych użytkowników. Na terenie zaznaczonym na niebiesko na poniżej zamieszczonej mapie (wychodzącym przeważnie około kilkudziesięciu metrów poza: Aleje Trzech Wieszczów, ulicę Wita Stwosza, Aleję Powstania Warszawskiego oraz ulicę M. Konopnickiej) wyznaczono 163 punkty mobilności.


– I tylko tam użytkownicy znajdujący się w tej części miasta mogą legalnie oddać hulajnogę. Aplikacje do obsługi powinny blokować możliwość zakończenia wypożyczenia w innym miejscu, niż w punkcie mobilności. Za nieprawidłowo zaparkowaną hulajnogę wewnątrz wyznaczonego terenu (czyli taką, która kwalifikuje się do relokacji) będziemy uznawać każdy pojazd, który znajduje się poza wyznaczonym punktem mobilności, oznaczonym liniami i wyraźnym znaczkiem na ziemi – informuje krakowski magistrat.

Porzucone hulajnogi należy zgłaszać do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie (ze zdjęciem – tzn. z załączonym plikiem jpeg w mailu lub w MMSie) mailowo na adres: hulajnogi@ztp.krakow.pl ​lub pod numerem telefonu: 501 678 116.

Każde potwierdzone naruszenie będzie zgłaszane firmie, która na koszt danego operatora odstawi hulajnogę we właściwe miejsce. Na pozostałym obszarze miasta hulajnogi należy parkować możliwie najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, zostawiając przynajmniej półtora metra na przejście czy przejazd. Zgłoszenia łamania tego przepisu należy kierować do Straży Miejskiej Miasta Krakowa.