NFZ: Jeśli pacjent jest niezadowolony, może bezpłatnie zmienić lekarza [Rozmowa]

Jeśli jesteśmy niezadowoleni z opieki wybranego lekarza POZ lub przychodni, to pamiętajmy, że możemy zmienić lekarza, pielęgniarkę czy położną. Dwa razy w roku bez żadnych dodatkowych opłat - mówi Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału NFZ.

Podczas epidemii koronawirusa pacjenci skarżyli się, że mają utrudniony dostęp do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej? NZF dalej otrzymuje sygnały, że medycy w niektórych gabinetach udzielają jedynie teleporad?

Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia: W związku z sygnałami płynącymi od pacjentów Narodowy Fundusz Zdrowia na bieżąco monitoruje możliwość telefonicznego kontaktu z placówką medyczną, tryb pracy personelu, możliwość rejestracji do lekarza, a także osobistego kontaktu z lekarzem. W ramach tej działalności, NFZ sprawdził już ponad 8,5 tys. placówek w całym kraju. W sytuacjach uzasadnionych podejmowana jest decyzja o wszczęciu kontroli. NFZ ściśle współpracuje w tej kwestii z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Z drugiej strony warto podkreślić, że bardzo wielu przychodniom udało się wypracowanie nowego modelu pracy, uruchomienie dodatkowych linii telefonicznych, by zapewnić sprawną obsługę telefoniczną chorych czy organizację wizyt osobistych w pełnym reżimie sanitarnym. Bez wątpienia było to dużym wyzwaniem.

Pacjent może żądać przyjęcia w trybie stacjonarnym? Czy o tym prawo ma decydować tylko lekarz?

Zadaniem lekarza jest ustalenie, czy teleporada jest wystarczająca dla problemu zdrowotnego pacjenta i poinformowanie go o konieczności osobistej wizyty w gabinecie lekarskim, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia w formie teleporady. W sytuacji, gdy stan zdrowia pacjenta tego wymaga, pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w poradni lekarza POZ. Decyzję podejmuje lekarz, który sprawuje opiekę nad pacjentem.

W przypadku porad specjalistycznych teleporada może być realizowana tylko w przypadku kontynuacji leczenia, a nie w przypadku wizyt pierwszorazowych.

Ministerstwo Zdrowia oraz konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej przygotowali standardy organizacyjne oraz wytyczne w zakresie udzielania teleporad dla lekarzy POZ. Wypracowane rozwiązania mają na celu poprawę jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii SARS CoV-2.

Wytyczne określają m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Wskazują również przypadki, w których realizowane powinny być wizyty osobiste pacjentów w placówkach.

Co może zrobić pacjent w sytuacji, kiedy nie jest zadowolony z pracy swojego lekarza?

Wszelkiego rodzaju ograniczenia w dostępie do opieki lekarskiej należy zgłosić Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Można to zrobić kontaktując się z Działem Skarg i Wniosków małopolskiego NFZ albo dzwoniąc pod numer bezpłatnej Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590. Każdy taki sygnał jest przez nas szczegółowo weryfikowany i sprawdzany. Naszym celem jest przede wszystkim rozwiązanie problemu zgłaszanego przez danego chorego. W uzasadnionych przypadkach taka skarga ze strony pacjenta może być również podstawą do przeprowadzenia kontroli w placówce medycznej i nałożenia kar za ewentualne nieprawidłowości. Jeśli w trakcie kontaktu z rejestracją pacjent spotka się z odmową i nie zostanie mu zaproponowany żaden termin konsultacji lub lekarz odmówi konsultacji bez podania przyczyny, należy poprosić odmowę na piśmie. Na tej podstawie można złożyć skargę do NFZ. Dotyczy to również sytuacji ograniczenia pracy przychodni wyłącznie do teleporad. Taka forma konsultacji jest wyjątkowo cennym narzędziem opieki medycznej, ograniczającym ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, należy jednak podkreślić, że jeśli stan zdrowia pacjenta tego wymaga, ma on prawo do osobistej wizyty w gabinecie lekarskim. Jeśli jesteśmy niezadowoleni z opieki wybranego lekarza POZ lub przychodni, to pamiętajmy, że możemy zmienić lekarza, pielęgniarkę czy położną. Dwa razy w roku bez żadnych dodatkowych opłat. Zmiana lekarza POZ może oznaczać zmianę przychodni, ale nie musi. Można to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta, czyli nie musimy iść w tym celu do żadnej przychodni.

News will be here