Most Grunwaldzki nie jest jedyną przeprawą w Krakowie, która wymaga gruntownego remontu. Na interwencję czeka też most na Rudawie na ul. Piastowskiej, który jeszcze w 2021 został tymczasowo wsparty stalową konstrukcją.
Informacje o złym stanie mostu na ul. Piastowskiej pojawiły się w 2021 roku, przy okazji prowadzonych na nim prac. – W czasie remontu mostu naszą uwagę zwrócił zły stan techniczny jego elementów konstrukcyjnych. Zlecone dodatkowe ekspertyzy potwierdziły nasze obawy – na obiekcie występują uszkodzenia konstrukcji ustroju nośnego (w obrębie kratownicowych dźwigarów głównych oraz konstrukcji stalowej pomostu) o charakterze korozyjnym – informował w lipcu 2021 Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Od tego czasu na moście obowiązują dodatkowe ograniczenia, a w listopadzie zamontowano stalową konstrukcję, która od spodu wspiera przęsło. To jednak rozwiązanie doraźne i bez gruntownej przebudowy się nie obejdzie.
– W okresie trzech lat chcemy zabezpieczyć środki w budżecie oraz przygotować niezbędną dokumentację i pozwolenia – zapowiadali wówczas urzędnicy.
Dwa przetargi
Trzy lata minęły i sprawa nie ruszyła z miejsca, ale jest szansa, że stanie się to w tym roku. Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje jeszcze w pierwszym kwartale ogłosić przetarg na opracowanie projektu przebudowy mostu. Urzędnicy zakładają, że potrzeba na to 325 tys. zł. Jak dotąd, nie ma informacji o możliwych terminach realizacji.
Pieniądze na projekt przebudowy mostu są w budżecie zapisane razem z innym, znacznie większym wydatkiem w najbliższym sąsiedztwie. To przebudowa ul. Piastowskiej na fragmencie w rejonie budowanego centrum muzyki. W tym przypadku również przetarg ma zostać rozpisany do końca marca, a szacowana kwota to ponad 8,9 mln zł.
Prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku. Według planów przedstawionych w ramach audytu rowerowego, zmiany mają objąć ponad 400-metrowy fragment ulicy, od mostu na Rudawie do skrzyżowania z ulicami Igrców i Mydlnicką. Projekt przewiduje m.in. zmiany w geometrii skrzyżowań, nowy chodnik i drogę dla rowerów wzdłuż Błoń, rozwiązania dla pieszych i rowerzystów na wysokości pętli Cichy Kącik, zatoki autobusowe oraz zjazdy na teren centrum muzyki.
Zgodnie z zapowiedziami urzędników, zakończenie budowy centrum muzyki jest planowane na połowę przyszłego roku, tak by móc zainaugurować tam już sezon artystyczny 2026/2027.