Nowy terminal cargo na krakowskim lotnisku za niecałe dwa lata

fot. Materiały prasowe

Za 23 miesiące mają się zakończyć prace przy budowie nowego terminalu cargo na krakowskim lotnisku. W poniedziałek odbyła się uroczystość podpisania aktu erekcyjnego i wmurowania kamienia węgielnego.

– To ważny moment dla rozwoju krakowskiego lotniska. Nowy terminal cargo pozwoli na zwiększenie możliwości przeładunkowych do 8000 tys. ton rocznie, zostanie on zbudowany w oddaleniu od terminala pasażerskiego co pozwoli na odseparowanie ruchu ciężkich pojazdów od samochodów osobowych. Dzięki tej decyzji na drogach dojazdowych będzie jeszcze bardziej bezpiecznie – mówił podczas uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Kilometr od obecnego

Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774 w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5 600 m2 i kubaturze 39 000 m3, oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej .Tutaj też zlokalizowany będzie także nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa.

W kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Ponadto przeniesione zostaną funkcje realizowane obecnie w istniejącym terminalu cargo przez służby Państwowe tj. Straż Graniczną oraz Oddział Celny. W celu usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa dojazdu do terminala cargo, w ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774.

Ciężarówki dalej od terminala

Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo w MPL do 8 000 t/rok. Ponadto nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego.

– Konsekwentnie realizujemy wszystkie inwestycje założone w zatwierdzonym w 2018 roku Planie Generalnym oraz w wieloletnim planie finansowym udziałowców spółki krakowskiego lotniska. Na początku czerwca oddaliśmy do operacyjnego użytkowania pierwszy fragment nowo wykonanej nawierzchni płyty postojowej samolotów w części zachodniej z sześcioma nowymi stanowiskami postojowymi – mówił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

– Jestem pewien, ze ten projekt wpłynie na rozwój potencjału gospodarczego naszego regionu a tym samym na powstawanie nowych miejsc pracy, a także będzie niezbędnym elementem, aby rozpocząć rozbudowę terminala pasażerskiego. Konsekwentnie podejmujemy kroki w zakresie budowy nowej drogi startowej, tak ważnej nie tylko dla dalszego dynamicznego rozwoju ruchu pasażerskiego, ale także gwarancji bezpieczeństwa w tym obronności naszego państwa – dodał.

23 miesiące

Wykonawcą robót budowlanych w terminalu cargo jest firma Mostostal Warszawa, a dokumentację przygotowało konsorcjum firm AKE Studio oraz APA Czech-Duliński-Wróbel Agencja Projektowa „Architektura”. Wartość umowy wynosi prawie 92 mln zł brutto, a jej realizacja ma zająć 23 miesiące.