Od jazzu po muzykę country. Czas na drugą odsłonę festiwalu Sacrum Profanum

20. edycja festiwalu Sacrum Profanum fot. Mat. prasowe festiwalu Sacrum Profanum

W dniach 9–12 listopada muzyka współczesna ponownie wypełni Kraków. Tym razem będzie można usłyszeć m.in. jazzową artystkę Mary Halvorson i duńskiego kompozytora Nielsa Rønsholdta.

„Multiwersum” – pod takim hasłem odbywa się 21. edycja festiwalu muzyki współczesnej Sacrum Profanum. W tym roku wydarzenie zostało podzielone na dwie części.

We wrześniu w Krakowie wystąpili m.in. wirtuoz gry na szkockich dudach Erwan Keravec czy polsko-skandynawski zespół Ensemble E pod kierownictwem Matsa Gustafssona. Teraz czas na listopadową odsłonę Sacrum Profanum.

Koncerty odbędą w dniach 9–12 listopada, a muzyka eksperymentalna wypełni różne przestrzenie miasta. Oryginalne kompozycje zabrzmią w Filharmonii Krakowskiej, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, Starym Teatrze czy Łaźni Nowej.

Jazzowe klimaty

Drugą część festiwalu otworzy jazzowa artystka Mary Halvorson, uznawana za jedną z najwybitniejszych i najzdolniejszych wirtuozek gitary elektrycznej.

– Mary Halvorson uczyła się gry na skrzypcach, ale porzuciła ten świat na rzecz gitary elektrycznej. Zaprzyjaźniła się ze środowiskiem jazzowym, w którym poczuła nieco więcej swobody, nie tylko w formie, ale też w atmosferze czy po prostu wolności w tym, jak grać. Tę wolność wzmocniła wybierając gitarę z usuniętymi progami – mówił podczas konferencji zapowiadającej festiwal Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.

Wspólnie z zespołem Mivos Quartet artystka wykona muzykę z wydanej w 2022 roku płyty Belladonna, będącej połączeniem jazzu z muzyką współczesną. Koncert odbędzie się 9 listopada w Filharmonii Krakowskiej.

Połączenie sacrum i profanum

O tym, iż festiwal łączy różne gatunki muzyczne, walcząc ze stereotypowym wizerunkiem muzyki współczesnej, publiczność będzie mogła przekonać się także ostatniego dnia wydarzenia – 12 listopada.

Najpierw w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zabrzmi „Canto Ostinato”, jedna z najpopularniejszych kompozycji holenderskich XX wieku. Utwór napisany w 1976 roku przez Simeona ten Holta charakteryzuje się tym, iż istnieje niemal nieskończona liczba wariantów, w jakich można go wykonać. Nielimitowany jest również czas. Kompozycję wykona dla publiczności orkiestra Chain Ensemble.

Festiwal zwieńczy koncert „Country Side”. O godz. 20:00 na deskach Teatru Łaźnia Nowa zaprezentuje się duński kompozytor Niels Rønsholdt, który połączył muzykę współczesną z country.

– On jest wiolonczelistą, solistą i wokalistą w tym koncercie, a na swojej wiolonczeli zagra niczym na gitarze akustycznej opartej o kolano. W samych utworach inspirowanych muzyką country usłyszymy jego autorską wersję tej muzyki, która w treści porusza bardziej problemy Duńczyka mieszkającego w Aarhus niż pracującego na prerii czy w polu, więc jest to współczesne zinterpretowanie tego gatunku – tłumaczył Krzysztof Pietraszewski.

Artyście towarzyszyć będą instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej.

Listopadową odsłonę Sacrum Profanum rozpocznie jazz, a zakończy country. Co czeka na publiczność w pozostałych dniach? 10 listopada organizatorzy zapraszają do Starego Teatru, gdzie wystąpią Chór Polskiego Radia, Pepol/Krzewiński oraz Górczyński/Kiwer z Wiak. To będzie muzyczna podróż przez czas oraz przestrzeń.

Z kolei 11 listopada w Małopolskim Ogrodzie Sztuki publiczność będzie mogła poznać twórczość amerykańskiego kompozytora Tristana Pericha w wykonaniu muzyków francuskiego Ensemble 0 i szwajcarskiego Eklekto. Tuż po artystach swój performans zaprezentuje kompozytor Wojciech Blecharz, a towarzyszyć mu będzie pianistka Rei Nakamura.