Orkiestrą Sinfonietta Cracovia będą rządzić kobiety

zdj. ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

14 października rozstrzygnięto konkurs na stanowisko dyrektora Sinfonietty Cracovii. Orkiestrę poprowadzą Agata Grabowiecka i Katarzyna Tomala-Jedynak.

Prezydent Krakowa przyjął rekomendację komisji, która wyłoniła kandydatki w dwuetapowym otwartym konkursie.

–  Po przesłuchaniu kandydatów i kandydatek komisja udzieliła poparcia tandemowi kobiet: doświadczonej menedżerce kultury i producentce wydarzeń kulturalnych, Agacie Grabowieckiej, a także utalentowanej dyrygentce, związanej z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Katarzynie Tomali-Jedynak – informuje w komunikacie miasto.

Konkursowe wymagania

Do drugiego etapu konkursu na stanowisko dyrektora Sinfonietty Cracovii zostało zakwalifikowanych sześcioro kandydatów. Postawiono przed nimi wymagania takie jak m.in. udokumentowane doświadczenie zawodowe, znajomość przepisów prawa regulujących funkcjonowanie samorządowych instytucji kultury, znajomość działalności rynku orkiestr w kraju i za granicą, doświadczenia w pracy w sektorze kultury.

– Komisja konkursowa badała doświadczenie kandydatów w zarządzaniu projektami, w organizowaniu przedsięwzięć muzycznych w kraju i za granicą, popartych konkretną wiedzą o specyfice funkcjonowania rynku muzyki poważnej. Komisja zwracała też uwagę na doświadczenie w samodzielnym zarządzaniu i/lub realizacji i rozliczaniu projektów z dziedziny kultury, znajomość sektora finansów publicznych, także w zakresie pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych, w tym funduszy Unii Europejskiej. W konkursie ważne było również szerokie zorientowanie w obszarze rynku muzyki klasycznej, instytucji i agencji artystycznych oraz rynku fonograficznego – informuje miasto.

Współczesny repertuar, współpraca z czołowymi dyrygentami

W swojej koncepcji Grabowiecka i Tomala-Jedynak postawiły na silną obecność współczesnego repertuaru, utrzymanie kameralnego profilu zespołu, wzmocnienie międzynarodowego obiegu, a także silnego powiązania orkiestry z teatrem i filmem, aby wykorzystać w pełni przyszłe funkcje studia nagraniowego planowanego w Krakowskim Centrum Muzyki.

Agata Grabowiecka planuje wzmocnić współpracę orkiestry z czołowymi dyrygentami i dyrygentkami światowej sceny muzycznej. W jej wizji orkiestra będzie specjalizowała się w muzyce klasycznej, ale także rozszerzy udział w projektach z zakresu muzyki filmowej poprzez rozległą sieć kontaktów menedżerki z najważniejszymi wytwórniami muzycznymi w Europie, na Wyspach Brytyjskich i w Stanach Zjednoczonych.

Katarzyna Tomala-Jedynak zadba o program artystyczny, w którym ważne miejsce zajmie twórczość polskich kompozytorów. Plan na najbliższe sezony łączy rozwój orkiestry i koncerty z udziałem polskich i zagranicznych artystów z naciskiem na promocję polskiego dziedzictwa kulturowego i upowszechnianie kultury muzycznej wśród mieszkańców Krakowa.

Nowe wyzwania

W planach rozwoju orkiestry Agata Grabowiecka i Katarzyna Tomala-Jedynak podkreślają troskę o zespół orkiestry oraz znaczenie rozwoju artystycznego młodych, utalentowanych muzyków, w czym pomoże organizacja warsztatów dyrygencko-wokalnych i współpraca z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

‒ Przez ostatnie kilkanaście lat realizowałam projekty ze wszystkich obszarów kultury ze szczególnym uwzględnieniem obszaru muzyki klasycznej, filmowej i popularnej. Współpracowałam z artystami najwyższego formatu, m.in. Tan Dunem, Wojciechem Kilarem, Krzysztofem Pendereckim, Philipem Glassem, Stevem Reichem, Jordim Savallem, Howardem Shorem czy Elliotem Goldenthalem. Produkowałam koncerty zespołów o światowej renomie, m.in. Ensemble Modern, Kronos Quartet, London Sinfonietta, Klangforum Wien, a także współpracowałam z czołowymi polskimi zespołami symfonicznymi, m.in. AUKSO, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Kierowałam zespołem muzycznym i programowym obsługującym wielkie koncerty symfoniczne, festiwale Misteria Paschalia, Opera Rara, Sacrum Profanum, ICE Classic, a także koncerty zagraniczne. Jestem przekonana, że zdobyte doświadczenie i kontakty pozwolą mi rozwijać jedną z najważniejszych instytucji muzycznych naszego miasta i kraju, tym bardziej, że z Sinfoniettą Cracovią i jej poprzednimi dyrekcjami współpracuję od wielu lat. A pozyskanie do współpracy znakomicie osadzonej w środowisku muzycznym dyrygentki Katarzyny Tomali-Jedynak oznacza nowy etap w historii tej znakomitej Orkiestry i przyniesie nowe formy działania i doświadczenia – mówi Agata Grabowiecka.

comments powered by Disqus