Ponad 150 osób podpisało się do tej pory pod petycją przeciwko likwidacji kładki dla pieszych nad torami stacji Kraków Bieżanów. Argumentują, że to element historii Bieżanowa i doskonały punkt obserwacyjny. Kolej nie planuje jednak zmian w projekcie inwestycji.
Chodzi o ponad 300-metrową kładkę łączącą ulice Stacyjną i Magazynową. Widać z niej nie tylko samą stację, ale też całą okolicę, z mnóstwem torów i innych elementów kolejowej infrastruktury. To jeden z argumentów, dla których plany likwidacji kładki spotkały się z oporem części mieszkańców.
– Jest to jedno z miejsc często obierane jako kierunek wędrówki z dziećmi. Można z kładki oglądać zarówno panoramę Krakowa, jak i tabor kolejowy. Stwarza to wspaniałą opcję dla fotografów jak i miłośników kolei. Umożliwia poznanie czy sfotografowanie mało znanych czy wręcz nieodkrytych części Krakowa – czytamy w petycji, która została udostępniona w internecie.
Ponad 150 osób poparło też stwierdzenie, że kładka jest od lat wpisana w krajobraz dzielnicy i jest częścią historii Bieżanowa. Są też argumenty czysto praktyczne – że obiekt ułatwia bezpośrednie dojście do celu i stwarza więcej dróg dojścia do punktu przesiadkowego, który ma powstać do końca 2020 roku.
Tunel tylko na fragmencie
Linia kolejowa, nad którą przebiega kładka, jest w trakcie przebudowy. To ta sama inwestycja, w ramach której w centrum miasta nasyp kolejowy zostanie zastąpiony estakadami. Projekt przewiduje zastąpienie kładki w Bieżanowie przejściem podziemnym.
To nie zadowala jednak obrońców dotychczasowego rozwiązania. – Jeden wąski tunel, który jest zaplanowany zamiast kładki to stanowczo za mało. Tunel nie zapewni bezpośredniego dojścia do ulicy Magazynowej, a wiadukt pieszy łączy ją z ul. Stacyjną – argumentują autorzy petycji.
PKP Polskie Linie Kolejowe bronią swojego pomysłu i nie zamierzają z niego rezygnować. Zastrzegają przy tym, że kładka zostanie zdemontowana tylko w części, na odcinku od strony ulicy Stacyjnej. – Fragment kładki nad linią kolejową od ul. Stacyjnej zastąpi przejście podziemne wybudowane w ramach inwestycji PKP PLK na odcinku Kraków – Podłęże. Na dalszym odcinku w kierunku ul. Magazynowej będzie bez zmian – zapowiada Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.