Pierwszy w Krakowie urzędomat. Co to takiego? [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Kraków jest jednym z kilku pierwszych miast, które zdecydowały się na montaż paczkomatu przeznaczonego do odbierania dokumentów urzędowych. Od teraz część spraw będzie można załatwić samemu, o dowolnej porze dnia lub nocy.

Przy siedzibie Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK przy al. Powstania Warszawskiego zaprezentowano w poniedziałek pierwsze z trzech takich urządzeń, dostarczonych dla urzędu miasta przez InPost. Z pozostałych dwóch można korzystać na osiedlu Zgody 2 w Nowej Hucie i przy ul. Wielickiej 28A.

Dokumenty można odebrać w maszynie znajdującej się przy tej siedzibie urzędu, w której składano wniosek. Jeśli wniosek został złożony elektronicznie, to dokumenty można odebrać z paczkomatu przy al. Powstania Warszawskiego 10.

– Wraz ze wzrostem popularności usługi, kolejne urządzenia trafią do innych wydziałów urzędu miasta i innych jednostek organizacyjnych – zapowiedział prezydent Jacek Majchrowski.

Nie trzeba zwalniać się z pracy

– Od lat staramy się, żeby załatwianie spraw urzędowych było jak najwygodniejsze. Dlatego najpierw przedłużaliśmy godziny pracy urzędu, żeby nie trzeba było zwalniać się z pracy, potem otworzyliśmy punkty w galeriach handlowych, żeby można było załatwiać sprawy przy okazji zakupów, także w sobotę. Teraz zaczęliśmy się zastanawiać, czy właśnie paczkomaty nie mogą krakowianom ułatwić kontaktu z urzędem. Nie tylko w tym trudnym czasie epidemii, gdy kontakt z urzędnikiem był utrudniony, ale też na co dzień, bo dzięki temu można nawet dokument odebrać w środku nocy – podkreśla Bogusław Kośmider, wiceprezydent odpowiedzialny za obsługę mieszkańców.

Jak to działa?

Składając wniosek w załatwianej przez siebie sprawie należy zapytać urzędnika, czy możliwe jest odebranie dokumentów z paczkomatu. InPost poinformuje przez SMS na podany numer telefonu, gdy dokumenty będą czekać na odbiór w skrzynce maszyny. W wiadomości będzie widoczny kod potrzebny do jej otworzenia oraz maksymalny termin odbioru dokumentów z maszyny. Można też otworzyć skrytkę zdalnie, za pomocą aplikacji mobilnej, bez dotykania paczkomatu.

Co można załatwić?

Na chwilę obecną mieszkańcy przez Paczkomat Urząd 24 Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa mogą:
- otrzymać dodatkową tablicę rejestracyjną na bagażnik;
- wymienić dowód rejestracyjny z powodu braku miejska na badanie techniczne;
- otrzymać wtórnik dowodu rejestracyjnego;
- otrzymać wtórnik karty pojazdu;
- otrzymać wtórnik tablic rejestracyjnych;
- wymienić dowód rejestracyjny, jeśli istnieją zmiany w dowodzie powodujące konieczność jego wymiany;
- otrzymać wtórnik prawa jazdy;
- otrzymać wtórnik pozwolenia na kierowanie tramwajem;
- otrzymać profil kandydata na kierowcę;
- otrzymać międzynarodowe prawo jazdy;
- otrzymać wpis kwalifikacji zawodowej (kod 95 – pod warunkiem wcześniejszego zwrotu dotychczasowego prawa jazdy).

To rocznie prawie 40 tysięcy dokumentów możliwych do odebrania w ten sposób. Wiceprezydent Kośmider zapowiada, że w przyszłości możliwe będzie rozszerzenie działania paczkomatu – tak, by można było tam nie tylko odbierać dokumenty, ale również je składać. Natomiast odbiór dokumentów wymagających osobistego potwierdzenia będzie możliwy dopiero pod warunkiem zmian w prawie.

Gdzie jeszcze

Specjalistyczne paczkomaty dostępne są także przy urzędach miasta i starostwach w: Nowym Targu, Gorzowie Wielkopolskim, Wołominie oraz Koszalinie. Usługa jest w trakcie wdrażania w: Poświętnem, Kaliszu oraz Urzędzie Pracy w Wołominie. InPost prowadzi rozmowy z kolejnymi kilkudziesięcioma miastami.

comments powered by Disqus