– Początkiem całego procesu jest przygotowanie mieszanki betonowej, a właściwie dwóch różnych mieszanek, przeznaczonych do górnej oraz dolnej warstwy nawierzchni, o odpowiednich właściwościach i parametrach, wytrzymałej na obciążenia i warunki klimatyczne. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa też czas. Od wytworzenia mieszanki do jej ułożenia nie może minąć więcej niż dwie godziny – wyjaśnia Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nawierzchnia betonowa w tunelu w Zielonkach była układana na specjalnie przygotowanej podbudowie z kruszywa. To kluczowe zadanie wykonywały specjalne maszyny, tzw. układarki. Betonowa nawierzchnia była układana na połowie szerokości jezdni, a po tygodniu na pozostałej części. Prędkość pracy układarek wahała się od 24 do 42 metrów na godzinę. – Dla porównania, rozściełacze rozkładające najbardziej rozpowszechnioną na drogach nawierzchnię asfaltową poruszają się ponad dziesięciokrotnie szybciej. W tunelu w Zielonkach wykorzystaliśmy ponad 6200 m3 betonu – mówi Kacper Michna.
Po siedmiu dniach od ułożenia nawierzchnia betonowa osiągnie ok. 70 proc. swojej docelowej wytrzymałości. Docelowa wytrzymałość betonu w konstrukcji nawierzchni osiągana jest zazwyczaj po 28 dniach.
Małe opóźnienie?
Budowana Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Kontraktowy termin oddania do użytku północnej obwodnicy Krakowa do użytku to wrzesień tego roku, ale trwają analizy dotyczące ewentualnego niewielkiego przesunięcia tego terminu ze względu na intensywne opady deszczu w ostatnich latach i większy niż pierwotnie planowano zakres prac archeologicznych. Stan zaawansowania prac w maju 2024 roku wynosił 91 proc.