4021 podpisów złożonych pod obywatelskim projektem uchwały w sprawie likwidacji strefy czystego transportu nie przeszło weryfikacji. Pozostałe 3579 podpisów z dużym zapasem wystarczy, choć jest też znak zapytania.
O tym, że obywatelski projekt uchwały w sprawie likwidacji strefy czystego transportu będzie dyskutowany na pierwszej sesji w nowym roku, było wiadomo już dwa tygodnie temu. We wtorek potwierdził to wiceprzewodniczący rady miasta Artur Buszek, informując przy tej okazji o liczbie podpisów, które pozytywnie przeszły weryfikację.
– Zgodnie z ustawą mamy trzy miesiące na to, żeby ta uchwała znalazła się na sesji. Dziś projekt wpłynął do nas do kancelarii po weryfikacji podpisów – mówi nam Artur Buszek. Spośród ponad 7 tysięcy złożonych podpisów odrzucono 4021, a pozostało 3579.
To i tak znacznie więcej niż wymagane minimum: do tego, by projekt mógł być procedowany, wystarczy 300 podpisów. Zgodnie z wcześniejszymi wypowiedziami urzędników, odrzucenie części podpisów miało związek przede wszystkim z tym, że składały je osoby, które nie są mieszkańcami Krakowa. To warunek, by móc poprzeć obywatelski projekt.
Czy projekt ma szanse?
Wpisanie do porządku obrad sesji to jednak tylko pierwszy krok. Czy radni zdecydują się, by poprzeć taki projekt i czy taka decyzja się utrzyma? Zdaniem miejskiego radcy prawnego Piotra Łanoszki, decyzja w sprawie likwidacji strefy może zapaść tylko i wyłącznie z inicjatywy prezydenta – a więc podobnie, jak w sprawie jej powołania. Prawnik uzasadnia to zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W jego ocenie, radni powinni rozpatrzeć ten projekt uchwały, mogą zgłaszać poprawki i głosować, ale jeśli go przyjmą, jest bardzo prawdopodobne, że z powodów formalnych decyzja ta zostanie zakwestionowana przez wojewodę.
Dwa etapy
Strefa ma być wprowadzana w dwóch etapach. Od 1 lipca 2024 roku po Krakowie nie będą mogły się poruszać samochody nie spełniające norm emisji spalin Euro 1 (benzyna – rocznik 1992) i Euro 2 (diesel – rocznik 1996).
Z kolei od 1 lipca 2026 ograniczenia obejmą auta z normami mniejszymi niż Euro 3 (benzyna – rocznik 2000) i Euro 5 (diesel – rocznik 2010). Normy emisji swojego samochodu można sprawdzić m.in. w aplikacji mObywatel czy na stronie historiapojazdu.gov.pl.