– Chcemy, aby trasa rowerowa przebiegała nad Wisłą, a nie pod nią, bo w tym drugim przypadku użytkownicy musieliby pokonywać dużą różnicę wzniesień – mówi o przygotowaniach do budowy Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej, Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.
Zakończenie budowy Trasy Łagiewnickiej spowoduje, że pojawią się nowe połączenia rowerowe na południu Krakowa?
Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka: Wzdłuż Trasy Łagiewnickiej powstanie ponad trzy kilometry wydzielonych ścieżek rowerowych oraz ponad trzy kilometry ciągów pieszo-rowerowych. Rowerzyści nową infrastrukturą będą mogli dostać się ze skrzyżowania z ulicą Witosa aż w rejony ulicy Grota-Roweckiego. Drogi dla jednośladów, w przypadku kiedy mamy dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, powstały po każdej ze stron. Tak jest na przykład na odcinku ulicy Witosa czy Rostworowskiego.
Drogi dla rowerów pojawiły się także nad tunelami.
Teren nad tunelem, który przebiega pomiędzy ul. Zakopiańską a ul. Pszczelną, będzie zagospodarowany w formie obiektów rekreacyjnych. Tam też powstaną wydzielone ścieżki rowerowe. Na niektórych fragmentach infrastruktura dla rowerów znajdzie się w tunelach. Tak będzie między innymi pod ulicą Zakopiańską czy na obszarze między Sanktuarium Jana Pawła II i Bożego Miłosierdzia. W ramach inwestycji zbudowaliśmy również specjalną kładkę pieszo-rowerową, która połączy rejony ulic: Ruczaj z Pszczelną. Niestety ze względu na ograniczenia w dostępności terenu nie mogliśmy wybudować pochylni, więc stworzyliśmy windę.
Przy projektowaniu Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej również będą uwzględnione rozwiązania dla rowerzystów?
Na prawie całej długości pojawią się drogi dla rowerów, tylko na jednym odcinku, wzdłuż tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy nie przewidujemy wydzielonej ścieżki.
W jaki sposób rowerzyści będą przekraczać Wisłę?
Ścieżka rowerowa rozpocznie się przy granicy z ulicą Grota-Roweckiego i będzie dalej prowadzona w kierunku Wisły. Zakładamy, że droga będzie tak poprowadzona, aby umożliwić rowerzystom swobodny dojazd do wałów wiślanych i ścieżki prowadzącej do Tyńca. Następnie chcemy, aby trasa rowerowa przebiegała nad Wisłą, a nie pod nią, bo w tym drugim przypadku użytkownicy musieliby pokonywać dużą różnicę wzniesień. Po przeciwnej stronie Wisły, od Przegorzał, ruch rowerowy ponownie mógłby być rozprowadzony w kierunku wałów wiślanych oraz ulicy Księcia Józefa. Nie zapomnieliśmy także o budowie dalszych odcinków ścieżek rowerowych m.in. przy planowanym węźle Armii Krajowej a także ciągu aż do ronda Ofiar Katynia.
Tak budując Trasę Łagiewnicką jak i projektując jej kontynuację, chcemy tworzyć infrastrukturę dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Zarówno rowerzystów, pieszych, osób korzystających z komunikacji publicznej, a także kierowców.