Rozrywka ze szczyptą teorii. Startują Dni Komedii dell’Arte

fot. mat.prasowe Studio Dono

Viva la commedia! Już dziś rozpoczynają się Dni Komedii dell’Arte.

Nie będzie żadną niespodzianką, jeśli napiszemy, że sytuacja epidemiczna uniemożliwiła organizację wydarzenia w tradycyjnej formie.

Tegoroczne Dni Komedii dell’Arte organizowane przez Studio Dono i Centrum Kultury Podgórza odbędą się wyłącznie w sieci, a przygotowany program pozwoli lepiej poznać ten gatunek teatralny.

Spotkania z komedią

Wszystkie odcinki będą dostępne od 25 do 27 lutego na platformie Play Kraków.

– Na tegoroczne Dni Komedii złoży się specjalnie przygotowany cykl nagrań „Spotkania z komedią”. Zostaną w nich przybliżone kluczowe aspekty komedii dell’arte. Szczypta teorii będzie wstępem do komediowego meritum, jakim jest rozrywka. Trupa Komedianty zapewni ją, wykonując przygotowane specjalnie na tę okazję intermedia – mówi Agnieszka Cianciara-Fröhlich, dyrektor artystyczna Dni Komedii dell’Arte.

Centrum krakowskiej komedii dell’arte jest Teatr Praska 52. To właśnie tu za sprawą fundacji Studio Dono i Trupy Komedianty widzowie przez cały rok mogą raczyć się przedstawieniami realizowanymi według zasady powstałej w XVI wieku we Włoszech komedii.

Była to pierwsza forma zawodowego teatru nowożytnej Europy, w której scenariusze (canevas) stanowią jedynie ramę spektaklu, którą wypełniają imrpowizowane przez aktorów „lazzi” - gagi, popisy akrobatyczne i skecze sytuacyjne.  Aktorzy występujący w komediach dell’arte noszą maski symbolizujące stereotypowe postacie.

Trzy propozycje

Punktem kulminacyjnym teatralnego sezonu są odbywające się co roku Dni Komedii dell’Arte, które popularyzują ten gatunek teatralny.

Tym razem organizatorzy przygotowali trzy „Spotkania z komedią”. Wydarzenie zainauguruje już dziś (25 lutego) scena „Wzburzone serca”, w ramach której zostanie omówiona rola komizmu u powagi w spektaklach.

Dzień później widzowie będą mogli wpaść w „Miłosne sidła” – w trakcie przedstawienia poznają szczegóły przełomowej roli komedii dell’arte w dopuszczeniu kobiet na teatralne sceny.

Ostatni dzień (27 lutego) upłynie pod znakiem sceny „Chytre awanse”, która będzie wstępem do prezentacji kluczowych ról, jakie są przypisane konkretnym maskom.

News will be here