Sacrum Profanum już nie w hali ocynowni?

Całkiem możliwe, że festiwal Sacrum Profanum w tym roku zmieni lokalizację. Wszystko przez względy bezpieczeństwa oraz koszty, jakie ponosi miasto w calu zaadaptowania hali pod koncerty. Jak poinformowała dyrektor KBF, Izabela Helbin, nowe miejsce jest ustalane.

Krakowski oddział ArcelorMittal jako jedyny udostępnia za darmo halę pod koncerty. Do tej pory była to doskonała karta przetargowa w negocjacjach KBF-u z artystami, którzy mieliby wystąpić podczas festiwalu. Wszystko jednak wskazuje na to, że w tym roku Sacrum Profanum nie zawita do Nowej Huty. – Huta cały czas działa, nie mamy na razie odpowiedzi na „tak”, więc nie możemy ryzykować. W zeszłym roku czekaliśmy do ostatniej chwili – stwierdziła dyrektor Helbin na posiedzeniu komisji Kultury, Promocji i Ochrony Zabytków. Również koszty związane z adaptacją pomieszczenia oraz zabezpieczeniem go powodują, że KBF niemal na pewno zmieni miejsce festiwalu. – Za każdym razem drżę o bezpieczeństwo, gdy przewozimy przez teren huty widzów – stwierdziła Izabela Helbin.

Sylwia Winiarek, rzecznik prasowy ArcelorMittal Poland stwierdza natomiast, że jest otwarta na wszelkie rozmowy, ale KBF jeszcze nie rozmawiało z firmą. – Krakowskie Biuro Festiwalowe każdego roku zgłasza się do nas z propozycją współpracy przy organizacji wydarzeń w krakowskiej hucie ArcelorMittal Poland. W tym roku oficjalnej propozycji jeszcze nie otrzymaliśmy, ale oczywiście jesteśmy otwarci na wszelkie rozmowy – mówi Sylwia Winiarek.

Dodatkową nowością ma być zmieniona formuła Destiwalu. Jak stwierdziła Izabela Helbin, muzyka będzie „wymieszana”. Grupa docelowa ma również ulec rozszerzeniu. – Zmieniamy muzykę na bardziej przystępną, żeby przyciągnąć szerszą grupę obiorców. Nie będzie też mega wielkiej gwiazdy – zdradziła dyrektor KBF.

Jak czytamy na stronie internetowej festiwalu, "Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę najnowszą, stawia sobie za cel zacieranie granic pomiędzy muzyką współczesną, traktowaną nierzadko jako trudną i niezrozumiałą, a zdobyczami ambitnej sceny rozrywkowo-eksperymentalnej. Jego rangę buduje udział: z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Alarm Will Sound, Bang on a Can All-Stars, Kronos Quartet, z drugiej zaś – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Jonny’ego Greenwooda (Radiohead), Adriana Utley’a (Portishead), zespołów Kraftwerk czy Sigur Rós".