Tak z samochodów korzystają miejscy urzędnicy. Kwoty idą w miliony

Samochody pod UMK/Archiwum fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dwa lata temu została przeprowadzona kontrola taboru, jakim dysponują miejskie jednostki i urząd miasta. Część wniosków została już opublikowana. Z jednego z nich wynika, że urzędnicy jeżdżą zbyt mało.

Wydział kontroli UMK sprawdzał, jak wykorzystywane są samochody osobowe w m.in. takich jednostkach, jak Zarząd Inwestycji Miejskich, Zarząd Zieleni Miejskich czy Zarząd Dróg Miasta Krakowa w latach 2020-2023. Pod lupę trafił również wydział obsługi urzędu. I od niego zaczniemy.

2,5 mln złotych rocznie

UMK, w którym pracuje ponad 3 tys. osób, na początku kontroli dysponował 48 samochodami, w tym czterema ciężarowymi. Części z nich już nie ma – osiem trafiło do innych jednostek, „dwa wraki po kolizjach”, jak wynika z dokumentów, trafiły do kasacji. W czasie zakończenia kontroli, UMK dysponował 33 pojazdami.

W czasie między 2020 a 2022 rokiem koszty eksploatacji i obsługi aut wyniosły w sumie blisko 7,7 mln złotych.

W 2022 roku było to blisko 2,8 mln złotych i jest to największa kwota z analizowanych lat. Z czego się składa? Z 30 użytkowanych wtedy samochodów, jedynie dziewięć wozów nie przekroczyło 10 tys. km przebiegu, a tylko trzy były używane powyżej 200 dni w roku. Urzędnicy przeliczyli, że koszt przejechania jednego kilometra wyniósł nieco ponad 2 złote. Jednak znaczna część kosztów stanowili zatrudnieni kierowcy. Po dodaniu ich wypłat, koszt przejechania kilometra wzrósł do 7,70 zł.

Oprócz tego, urzędnicy w latach objętych kontrolą wynajmowali samochody elektryczne (10). Kosztowało to krakowskich podatników blisko pół miliona złotych. Z raportu pokontrolnego wynika, że auta te nie były wykorzystywane optymalnie, ponieważ urzędnicy wyrobili nimi za mało kilometrów. Ostatecznie koszt przejechanego 1 km wyniósł 4,50 zł. Gdyby urzędnicy „wyjeździli” zawartą w umowie najmu maksymalną liczbę kilometrów, jeden kosztowałby 1,70 zł.

To nie koniec kosztów podróży. Między 2020 a pierwszym półroczem 2023 roku 210 tys. zł zostało wydane na taksówki. Między 2022 a pierwszym półroczem zeszłego roku ponad 85 tys. zł zostało wydane na zewnętrzne firmy przewozowe. W kontrolowanym okresie 73 tys. zł w formie ryczałtu zostało wypłacone pracownikom w związku z wykorzystaniem ich prywatnych samochodów do zadań służbowych.

Wnioski? Więcej (i optymalniej) jeździć

W zaleceniach pokontrolnych pojawiły się wnioski mówiące o tym, że należy dostosować liczbę samochodów do realnych potrzeb, ale też wykorzystywać auta służbowe. Każdy z nich powinien przekraczać 10 tys. km rocznego przebiegu i być w ruchu powyżej 200 dni. Samochody wynajmowane powinny mieć wyczerpywany limit kilometrów zawarty w umowie.

Oprócz tego należy wyeliminować m.in. „najem samochodów z kierowcą do całodniowej obsługi danego wydziału”, rozeznać się na rynku dostępnych firm przewozowych (padła sugestia, że taniej wyjdzie korzystanie z przewozów na aplikacje niż kupowanie voucherów na taxi).

Urzędnicy powinni też określać, czy akurat z danego pojazdu korzysta osoba o statusie VIP. – Dokonać odpowiednich zmian organizacyjnych, których efektem będzie wyeliminowanie działań polegających na przewozie przez osobę zatrudnioną na stanowisku kierowcy pracowników innych, niż o statusie VIP w miejsca wykonywania przez nich obowiązków służbowych – czytamy w raporcie.

Stwierdzono również, że należy przyjrzeć się wypłacanym ryczałtom za korzystanie z prywatnych aut w kontekście małego wykorzystywania dostępnej floty. Pojawił się również wniosek, że należy „przeprowadzić rozeznanie rynku i w jego efekcie wprowadzić w UMK elektroniczny system rezerwacji pojazdów oraz rozważyć wprowadzenie pomocniczej ewidencji przebiegu pojazdów w systemie GPS”.

Kierownictwo wydziału złożyło uwagi do protokołu. – Jedna uwaga dotycząca samochodów, które urząd zbył po zakończeniu kontroli oraz druga odnosząca się do pojazdów, które zostały przekazane w użytkowanie do komórek organizacyjnych UMK poza okresem podlegającym kontroli, nie miały wpływu na ustalony w trakcie kontroli stan faktyczny i nie mogły stanowić podstawy do zmiany poczynionych ustaleń – informuje Joanna Dubiel z biura prasowego krakowskiego magistratu.

– Informuję ponadto, że Wydział Obsługi Urzędu dotychczas nie złożył pisemnych zastrzeżeń ani uwag do zaleceń pokontrolnych, zawartych w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 21 grudnia 2023 r – dodaje przedstawicielka UMK.

W kolejnym tekście zajmiemy wnioskami pokontrolnymi w Zarządzie Zieleni Miejskiej, gdzie w wyniku kolizji uszkodzonych zostało ponad 20 samochodów.