Odcinek tzw. Trasy Wolbromskiej do granicy z Zielonkami zyskał niedawno swoją oficjalną nazwę. Równocześnie trwają przygotowania do budowy dalszego odcinka nowej drogi.
Pod wspólnym określeniem „Trasa Wolbromska” mieści się zarówno oddany pod koniec roku nowy odcinek pomiędzy ul. Pachońskiego w Krakowie a węzłem Zielonki na północnej obwodnicy Krakowa, jak i odcinki wybudowane wcześniej (razem z linią tramwajową do Górki Narodowej) oraz planowany nowy fragment, od węzła Zielonki do skrzyżowania z ul. Krakowskie Przedmieście w Trojanowicach.
Zgodnie z decyzją rady miasta, fragment od ul. Pachońskiego do granicy Krakowa zyskał właśnie nazwę ul. Noblistów Polskich. Podjęta uchwała została opublikowana 9 lutego, co oznacza, że 23 lutego oficjalnie wejdzie w życie.
– Niedługo zrobimy dla niej tabliczki według wzorów nowego Systemu Informacji Miejskiej. Tabliczek z nową nazwą ulicy będzie kilka, około czterech i pojawią się w połowie marca. Wówczas oficjalny rebranding trasy dokona się w całości – zapowiada Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego.
Nazwy sprzed dwóch dekad
Do powszechnego użycia nie weszły jeszcze nazwy dwóch pozostałych fragmentów trasy na terenie Krakowa. Odcinek od ul. Pachońskiego do Opolskiej to ul. Generała Stanisława Sosabowskiego, a od ul. Opolskiej do Fieldorfa-Nila to ul. Dominika Ździebły-Danowskiego. Co ciekawe, te dwie nazwy rada miasta przyjęła jeszcze w 2007 roku, a więc na długo przed rozpoczęciem prac. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Projekt w trakcie
O ile w Krakowie nadanie nazwy można uznać za przypieczętowanie zakończenia inwestycji, na terenie gminy Zielonki do ostatecznego efektu jeszcze daleko. I nie chodzi tylko o fakt, że węzeł drogi ekspresowej wciąż jest w budowie (inwestycja GDDKiA ma się zakończyć w tym roku, przynajmniej według dotychczasowych deklaracji).
Zapytaliśmy w Zarządzie Dróg Wojewódzkich o postępy przygotowań do II etapu budowy zachodniej obwodnicy Zielonek. Urzędnicy informują, że umowa na przygotowanie projektu i pełnienie nadzoru została podpisana pod koniec września ubiegłego roku. W przetargu wyłoniono firmę Klotoida, która jest właśnie na etapie pozyskiwania uzgodnień i decyzji potrzebnych do uzyskania decyzji ZRID.
– Pozyskanie decyzji ZRID planujemy na grudzień tego roku. Następnie w wyniku przetargu wyłoniony zostanie wykonawca robót budowlanych, których realizację przewiduje się w latach 2025-2026 – informuje Agnieszka Ćwiertniewicz z ZDW.
Inwestycja ma być sfinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz środków województwa.