Tunel zakopianki im. Marii i Lecha Kaczyńskich otwarty. Zielone światło od 12:23 [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W sobotę tuż przed godziną 12:30 został otwarty dwukomorowy tunel o długości 2058 metrów pod górą Luboń Mały. Jest częścią kolejnego odcinka nowej zakopianki, która ma usprawnić podróże pod Tatry.

Zielone światło zostało włączone o godzinie 12:23. Chwilę później pierwsze samochody wjechały do nowego tunelu. Była to kolumna złożona z zabytkowych pojazdów. Zwykły ruch został dopuszczony dużo później, po zakończonych uroczystościach i przygotowaniu oznakowania.

– To jeden z najtrudniejszych do realizacji obiektów tunelowych. Przysporzył nam bardzo dużo kłopotów i trudności. Żelbetowa ściana powstała nie bez przyczyny, ponieważ góra zaczęła pracować i się osuwać. Dwa tunele o długości 2058 metrów były drążone z dwóch stron – powiedział w sobotę w Skomielnej Białej Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.



W każdej komorze znajdują się dwa pasy o szerokości 3,5 metra każdy i pas awaryjny. W przyszłości istnieje możliwość poszerzenia jezdni do trzech pasów, gdyby natężenie ruchu wzrosło.

Adamczyk dodał, że na starym odcinku drogi wiele osób straciło życie i nie dotarło do celu podróży. Złą sławą cieszy się także droga z Rdzawki do Nowego Targu, na której kierowcy, zwłaszcza zimą, stali w wielogodzinnych zatorach. – Chcielibyśmy, by jedną jezdnią można było jechać pod koniec przyszłego roku, a w 2024 oddać ukończoną drogę – mówił minister na temat planowanego otwarcia 16-kilometrowej trasy w nowym śladzie.

Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich

Odcinek tunelowy oddany 12 listopada jest jedną z trzech części inwestycji budowy drogi ekspresowej S7 na południe od Krakowa. Na odcinku o długości ok. trzech kilometrów powstał dwukomorowy tunel o długości ponad dwóch kilometrów z przejściami awaryjnymi między komorami, dwoma portalami, budynkiem wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Dodatkowo, przed północnym portalem tunelu powstał także wiadukt o długości 321 m.

Realizacja drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi ponad 2,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE blisko 1,3 mld zł. Budowa samego tunelu pochłonęła blisko 1 mld zł. Prace trwały pięć lat i siedem miesięcy. Dopuszczalna prędkość w tunelu to 100 km/h, jest w nim zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości.

Tunel ma patronów – Marię i Lecha Kaczyńskich. Decyzję w tej sprawie, jednogłośnie, w ubiegłym tygodniu podjęła Rady Gminy Jordanów. Pamiątkowę tablicę przed wjazdem odsłonił prezes PiS Jarosław Kaczyński. Poświęcenia dokonał abp Marek Jędraszewski.

News will be here