GDDKiA ogłosiła przetarg na dokumentację rozbudowy węzła Kraków Południe. W ramach tej inwestycji mają powstać dwie brakujące łącznice, wiele zmieni się też na ul. Zakopiańskiej.
Zakres zadania jest bardzo szeroki – wybrana w przetargu firma będzie musiała przygotować m.in. wszystkie opracowania techniczne i środowiskowe, uzyskać prawomocną decyzję środowiskową, opracować wielobranżowy projekt budowlany, a na koniec uzyskać decyzję ZRID lub pozwolenie na budowę. Do tego jeszcze podczas przetargu na roboty budowlane wyłoniona w tym przetargu firma będzie odpowiadała na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawowała nadzór autorski.
Duże potrzeby
Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy autostradą, zakopianką i miastem. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża już średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytu jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do zakopianki. Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta.
Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu, a kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku „Zakopianki” pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.
Dwie nowe łącznice i przebudowa ul. Zakopiańskiej
Zdaniem GDDKiA, poprawa płynności ruchu na węźle możliwa będzie dopiero wtedy, gdy zwiększy się przepustowość na łącznicach autostrady w kierunku Zakopanego. A do tego konieczne jest uzupełnienie węzła o brakujące łącznice Rzeszów – centrum Krakowa oraz centrum Krakowa – Rzeszów.
– Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej. W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic – wylicza Iwona Mikrut z małopolskiego oddziału GDDKiA.
Przygotowanie rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane jest na lata 2020 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026. Miasto dołoży się do kosztów odszkodowań i części robót.
Za miastem
Za granicą Krakowa GDDKiA przymierza się do rozbudowy odcinka zakopianki w Libertowie. Trwa już opracowywanie studium tej inwestycji. Powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie „projektuj i buduj” planowane jest pod koniec 2021r, a zakończenie budowy w 2025 r.