GDDKiA ma już decyzję środowiskową dla przebudowy węzła Kraków Południe. W praktyce prace będą prowadzone głównie w rejonie ul. Zakopiańskiej, a nie na samej autostradzie.
– Skrzyżowanie autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 zostanie gruntownie zmodernizowane. Kluczowe będzie oddzielenie ruchu tranzytowego i lokalnego. Każdy z nich będzie miał osobny układ drogowy – zapowiada Kacper Michna z małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tranzyt górą, ruch lokalny dołem
Najważniejszą zmianą przy węźle Kraków Południe będzie wybudowanie ok. 300-metrowej estakady, którą będzie biegła droga krajowa nr 7. – Tędy zostanie poprowadzony ruch z miasta w kierunku Zakopanego, na estakadę będzie również można wjechać z autostrady. Jadąc od strony Myślenic kierowcy będą mogli przejechać estakadą do Krakowa lub zjechać z niej na A4 w kierunku Katowic albo Rzeszowa – wylicza przedstawiciel GDDKiA.
Pod estakadą powstanie natomiast rondo, które połączy się z ulicami Poronińską, Taklińskiego i Kłuszyńską. Wjazd na rondo będzie możliwy z Zakopianki od strony Krakowa i Myślenic. Autostrada również zostanie połączona z rondem, dzięki czemu mieszkańcy Opatkowic wjadą na A4 z pominięciem estakady.
Zmiany obejmą też pieszych. Wybudowane zostaną dwa przejścia pod drogą krajową nr 7, przy ul. Poronińskiej i przy ul. Opatkowickiej. Powstanie też przejście w nasypie pod zjazdami z A4, które połączy ul. Kłuszyńską i ul. Zakopiańską.
Co dalej?
Na razie GDDKiA ma decyzję środowiskową. Została ona przygotowana dla jednego z proponowanych wcześniej wariantów, wybranego pod koniec ubiegłego roku. – Teraz będziemy przygotowywać szczegółowy projekt budowy nowego węzła – zapowiada Kacper Michna.
Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji, a budowa planowana jest na lata 2025-2027.
W wielu miejscach
Wcześniej GDDKiA rozbudowała krótki fragment A4 sąsiadujący z węzłem Kraków Południe, dzięki czemu kierowcy zyskali dodatkowy pas. Równolegle przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia do trzech pasów na całym brakującym odcinku autostradowej obwodnicy Krakowa.
Inwestycje są także przygotowywane lub już realizowane na dalszych odcinkach zakopianki. O sprawie pisaliśmy m.in. tutaj: