Większy ruch i wzrost cen. Stalexport zarobił w tym roku na płatnym odcinku A4

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady wypracowała przez trzy kwartały 2021 r. wyższe przychody i wyższy zysk netto, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oprócz znacznego wzrostu ruchu znaczenie miała tu również zmiana cennika.

Przychody grupy zwiększyły się o ok. 23,7 proc. i wyniosły 266,8 mln zł. Zysk netto osiągnął poziom 97,5 mln zł, czyli o ponad 10 proc. więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2020 r.

Większy ruch

Wzrost zysku netto związany był  przede wszystkim ze wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, którego najwyższy poziom odnotowywany jest każdego roku w okresie wakacyjnym. Najwięcej pojazdów przejechało ww. odcinkiem autostrady w sierpniu – ponad 56 tys. pojazdów na dobę.

Ogółem natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w trzech kwartałach 2021 roku zwiększyło się o ok. 14,6 proc. w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy 2020 roku i wyniosło średnio 42,8 tys. pojazdów na dobę. Wzrost odnotowano zarówno w przypadku samochodów osobowych (14,3 proc.), jak i ciężarowych (15,9 proc.).

Większe wpływy

Wraz ze wzrostem poziomu ruchu zwiększyły się przychody z tytułu poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4, wynosząc w trzech kwartałach 2021 roku 263,7 mln zł, więcej o 23,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Prawie o 31 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, na które, poza wzrostem natężenia ruchu, wpływ miała zmiana stawek opłat za przejazd tymi pojazdami (z 10 do 12 zł), wprowadzona 1 października 2020 roku.

Jak wylicza Stalexport, w tym roku z myślą o użytkownikach płatności automatycznych uruchomiono drugą automatyczną bramkę, otwieraną w sytuacji dużego natężenia ruchu na skrajnych lewych pasach placów poboru opłat. Videotolling rozszerzono o nową aplikację IKO PKO Banku Polskiego, powiązano go także z kartami flotowymi ORLEN.