Zakończył się IV Europejski Kongres Samorządów, którego gospodarzem był Kraków. W tej międzynarodowej imprezie udział wzięli samorządowcy, ludzie biznesu, nauki, przedstawiciele branży kreatywnej, NGO i startupowcy.
W ramach Kongresu Kraków zrealizował cztery miejskie ścieżki tematyczne: „Sztuka biznesu, czyli co zrobić, aby początek nie był końcem”, „Rola i znaczenie samorządu gospodarczego w rozwoju regionu”, „Wpływ rozwoju turystycznego na rozwój usług w centrach krajoznawczych” oraz „Europejska Dolina Krzemowa – mit czy rzeczywistość?".
Ścieżka poświęcona samorządowi gospodarczemu była okazją dla firm, włodarzy miast i uczelni do pełniejszego zrozumienia ogromnego, wciąż niezagospodarowanego, potencjału współpracy na linii biznes – uczelnie – samorząd.
Kontakt z przedsiębiorcami
Wiceprezydent Krakowa Elżbieta Koterba w trakcie wydarzenia podkreślała, że „bardzo ważny jest stały kontakt przedsiębiorców z samorządem, a szczególnie to dotyczy startupów". Dlatego właśnie zaproponowany przez miasto program merytoryczny, wzbogacony został wystawą innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, zorganizowaną w Krakowskiej Strefie Spotkań. W trakcie wernisażu wystawy, zatytułowanego Start-up Coffee, wprowadzony został element rywalizacji dla wystawiających się zespołów. Był to plebiscyt, przeprowadzony pośród uczestników Kongresu, na najlepszą prezentację.
Najwięcej głosów zdobył start-up KreaTech, wykorzystujący robotykę w procesie edukacji, w którym nauka przeplata się z zabawą. Dzięki rozwiązaniom firmy dzieci poznają tajniki robotyki, grafiki, informatyki, uczą się języków obcych, rozwijają zdolności manualne, inteligencję i zdolność kreatywnego myślenia.
– Nagroda jest wielkim wyróżnieniem dla nas, docenieniem naszego wkładu do przygotowania stoiska i oczywiście jego obsługi. Nowe technologie są ważną kwestią i dzięki nim można świetnie sprzedać nawet takie tematy jak edukacja – komentuje Marek Grzesik, CEO w KreaTech i równocześnie zdobywca nagrody.
Turystyka
Podczas IV EKS rozmawiano także o turystyce i jej wpływie na rozwój gospodarczy miast i regionów. Kraków tylko w 2017 roku zarobił na niej ponad 5 mld 480 mln złotych. Jak mówił Jerzy W. Gajewski z Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, "osoby zatrudnione w gospodarce związanej z turystyką, to nie tylko hotele, ale cała gastronomia, transport komunalny czy inżynieria". To pokazuje potencjał ekonomiczny tej branży.
Usługi dla biznesu
Podobny ładunek rozwojowy niesie ze sobą sektor nowoczesnych usług dla biznesu. Kraków ma w tym zakresie wielkie doświadczenie – stolica Małopolski bowiem już od kilku dobrych lat pozostaje najatrakcyjniejszą lokalizacją w Europie kontynentalnej dla firm działających w tej branży. Nieprzypadkowo więc, w ramach krakowskiego programu merytorycznego, zorganizowano sesję poświęconą sektorowi BSS.
– Usługi biznesowe i technologiczne to branża, której postępu i dynamiki rozwoju w Krakowie nie da się do niczego przyrównać. Na tle początkowo skromnych planów, dla wielu spośród największych firm międzynarodowych na tym rynku ich obecna skala i poziom zaawansowania usług realizowanych z Krakowa jest sporym zaskoczeniem – podkreślał Łukasz Cioch, Dyrektor ds. Publicznych w Stowarzyszeniu ASPIRE.