Zakopianka w Głogoczowie do rozbudowy. Mają powstać dwa węzły

fot. GDDKiA

GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy układu drogowego zakopianki w Głogoczowie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce rozbudować 4-kilometrowy odcinek zakopianki i zbudować w Głogoczowie dwa węzły. – Pierwszy z nich ma powstać na kilometrowym odcinku pomiędzy kładkami dla pieszych, „czerwoną” i „niebieską”, drugi przy zjeździe na Bęczarkę, w okolicy dobrze kojarzonego przez kierowców zakrętu – opisuje Anna Bałdyga z GDDKiA.

Projekt zakłada także powstanie dwóch dodatkowych dróg gminnych o łącznej długości ok. 6 km. Będą one biegły równolegle do zakopianki w miejscu dzisiejszych dróg serwisowych. Na końcu każdej z tych dróg powstaną ronda, które będą rozprowadzać ruch samochodowy na drogi lokalne.

– Chcemy również zbudować od strony Krzyszkowic nową kładkę dla pieszych. To będzie już czwarta kładka w Głogoczowie. Projekt przewiduje także rozbiórkę starych i postawienie nowych mostów – jednego na Głogoczówce i drugiego na potoku Włosanka. Nowe obiekty będą miały większą przestrzeń pod płytami jezdni, co zdecydowanie poprawi ochronę przeciwpowodziową okolicznych terenów – zapowiada przedstawicielka Dyrekcji.

Bez lewoskrętów

Dziś na drodze krajowej nr 7 w Głogoczowie zlokalizowane są trzy lewoskręty. Rozbudowa układu drogowego pozwoli na ich likwidację, a ruch lokalny zyska nowe, bezkolizyjne połączenia z zakopianką poprzez nowe węzły i ronda.

To rozwiązanie ma zadanie poprawić bezpieczeństwo. W ostatnich czterech latach na tym odcinku doszło, z różnych przyczyn, do 23 wypadków, w których zginęły trzy osoby, a 47 zostało rannych.

Czwarty wariant po konsultacjach

We wniosku o decyzję środowiskową GDDKiA wskazała jako rekomendowany wariant czwarty, który został przygotowany po spotkaniu z 2022 roku, na którym zaprezentowano trzy warianty rozbudowy.

– Dzięki informacjom od mieszkańców Głogoczowa możliwa była dodatkowa weryfikacja propozycji projektowych pod kątem codziennej praktyki ruchu pojazdów w tej miejscowości – komentuje Anna Bałdyga.

GDDKiA spodziewa się uzyskać decyzję środowiskową jeszcze w tym roku. Następnym krokiem będzie przetarg na przygotowanie projektu i uzyskanie pozwolenia. Przewidywany termin realizacji całej inwestycji to koniec tej dekady.

Modernizacja zakopianki

Rozbudowa Głogoczowa to jeszcze jeden etap programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. W minionym roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i dwie kładki: w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budowane są kolejne węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach oraz rozbudowywany jest układ drogowy w Libertowie. GDDKiA złożyła także dokumenty na uzyskanie decyzji ZRID dla budowy węzła w Jaworniku.